Sveriges största motionslopp

19-04-13

Hälsoinspiratörer hjälper Scandics personal att må ännu bättre

Scandic är en av svensk idrotts större sponsorer och en av Blodomloppets nationella huvudsponsorer. Förutom att synas i samband med loppen och att vara med för att uppmärksamma betydelsen av att ge blod har Scandic ett annat viktigt syfte med sin aktivering av sponsorskapet – att ytterligare arbeta för att utveckla medarbetarnas hälsa.

Scandic har 85 hotell utspridda över hela landet. För att möjliggöra och driva sitt hälsoarbete har man därför minst en Hälsoinspiratör på varje hotell.

– Som Hälsoinspiratör brinner du för att sprida hälsa bland dina kollegor. Du ansvarar för att driva hälsofrågan tillsammans med hotellets ledningsgrupp och du sprider information, peppar och driver på våra gemensamma hälsoprojekt, berättar Malin Odéhn, en av Scandics Hälsoinspiratörer.

Hon utvecklar:

– Det är upp till varje hotell att sätta ribban så högt som möjligt. Självklart har vi alltid ambitionen att driva ett hälsosamt hotell, men fokus från hotell till hotell kan skifta beroende på nuläge och behov.

Hur kan arbetet se ut på ett hotell, vad gör ni för sorts aktiviteter för att inspirera era medarbetare?

– Vår inställning rent generellt är att de små stegen är de som gör den stora skillnaden. Vi är ungefär 7 500 kollegor, så om vi kan peppa alla att ta ett eller två hälsosamma steg varje vecka så kommer vi långt. Aktiviteterna kan vara att inspirera till att äta mer hälsosamt i våra personalrestauranger, där alla våra hotell erbjuder ett stort salladsutbud och flera olika rätter att välja mellan på lunchen.

Malin Odéhn berättar vidare att Hälsoinspiratörerna under en period haft fokus på stretch, där man i samband med uppstart eller avslut av arbetsdagen kör några minuter rörlighetsträning tillsammans.

– Nästan alla våra hotell har gym och dit får även vi som jobbar på hotellet gå och träna. Att peppa varandra och träna tillsammans är något vi ofta ser ute på våra hotell. Många hotell har också en hälsotavla för att sprida just pepp och kunskap om hälsa. Det här är bara några exempel på hälsosamma aktiviteter som Hälsoinspiratörerna gör på hotellen.

Tipset till andra företag: ”Ha ett brett perspektiv på hälsa”

Blodomloppets utvärderingsenkäter berättar att många företag ser loppen som en friskvårdsaktivitet. Många deltar tillsammans med sina kollegor och flera företag har dedikerade ”lagledare” som ansvarar för till exempel anmälningsprocessen. 

– För oss på Scandic handlar hälsa om att må bra i både kropp och knopp, att ha en vilja att gå till jobbet och med energi som räcker till både arbete och fritid. Det är så vi skapar grunden för att ge alla våra gäster en fantastisk hotellupplevelse.

– Vi utgår från att hälsa är olika för oss alla; vissa tycker att maratonlöpning är hälsa, för en annan kan det vara att äta en kanelbulle mindre och för en tredje är det kanske att faktiskt äta en kanelbulle som är hälsa. Ingen definition är rätt eller fel. Hälsa är en helhet och det vill vi ta vara på.

Malin Odéhn berättar att Scandics hälsoarbete utgår från fyra hörnstenar: träning och rörelse, kost, återhämtning och arbetsglädje.

– Jag tror att det är just denna bredd som gör vårt hälsoarbete framgångsrikt, alla kan inspireras till hälsosamma val. Det är också mitt viktigaste tips till andra företag; att ha ett brett perspektiv på hälsa så att alla känner att de kan inspireras och kan vara med.

– Jag kan också se väldigt stora effekter på att vi fokuserar på arbetsglädje och återhämtning. Jag tror det är vanligare att vi ser satsningar på träning och kost, vilket är superbra – men att skratta och ha roligt på jobbet är en otroligt viktig hörnsten för att bygga en hälsosam arbetsplats. Om vi dessutom kan skratta tillsammans, då bygger vi starka team. I vår satsning på Blodomloppet ser vi just det som nyckeln, att vi gör aktiviteten tillsammans och att vi har kul, inga prestationskrav och själva motionen blir bara en bonus, avslutar Malin Odéhn, en av Scandics Hälsoinspiratörer.

Hotellchefen: ” Blodomloppet är en trevlig kväll där alla kan vara med!”

Ett av de hotell som deltagit många gånger med sin personal i Blodomloppet är Scandic Linköping City. Hotellchefen Emma Wall berättar att hon varit med i Blodomloppet i stort sett varje år sedan hon började arbeta på Scandic.

– Jag tror bara jag missat ett eller kanske två lopp här i Linköping sedan år 2002, berättar hon.

Hur kommer det sig att ni gjort just Blodomloppet till en personalaktivitet?

– Det är en rolig aktivitet som alla kan vara med på, Blodomloppet ger gemenskap. Vi har kul tillsammans och får många bra pratstunder under loppets gång, samtidigt som picknicken efter loppet är en riktig höjdpunkt!

Uppemot en tredjedel av er personal brukar delta i loppet. Har du något tips till andra företag på hur de kan göra för att motivera sin personal till att delta, hur gör ni?

– Vi går ut med informationen och anmälan till loppet tidigt så att alla har en chans att kunna delta. Sedan är det bra att vi på Scandic har Hälsoinspiratörer som driver detta på hotellen, de peppar medarbetarna.

– Peppen kan vara allt från bra tips gällande kost och träning till att utmana de som tänkt att gå, till att springa istället. Men största fokus är ändå på att Blodomloppet är en trevlig kväll där alla kan vara med!

Avslutningsvis, hur är formen? För visst är det så att alla i personalen vill passa på att komma före chefen i mål?

– Formen kunde absolut vara bättre, men jag är envis och är det någon som utmanar mig så är jag absolut på, avslutar Emma Wall, hotellchef på Scandic Linköping City.

Mer läsning:

Grundare

Huvudsponsorer

Nationell sponsor