Stort tack till alla deltagare och funktionärer som bidrog till en härlig folkfest!

Välkommen tillbaka till Blodomloppet 2024 – för den livsviktiga blodgivningen!

Eller varför inte göra en utflykt till Stockholm redan om två veckor för en repris? Blodomloppet i Stockholm 13-14 juni.

Resultatlista

PM / Information

Anmälan

Observera att loppet redan har ägt rum och att informationen nedan är inaktuell.

Sista anmälningsdag för lag (15 maj) har passerats. Det går dock att anmäla sig individuellt även under tävlingsdagen. Länk till anmälan. Du får ditt startnummer vid nummerlappsutdelningen. Var ute i god tid!

Anmälningsavgifter

  • 5 km & 10 km – 420 kr
  • Specialomloppet – 200 kr
  • Lilla Blodomloppet – 160 kr

Om du vill anmäla många personer samtidigt, ladda ner vår Excel-mall och importera sedan den ifyllda mallen i anmälningsformuläret (Steg 2). Mallen finns för nedladdning i formuläret.

Ändringar

Se fliken ÄNDRINGAR.

Betalning

Företag och organisationer kan välja att betala mot faktura. Vi skickar fakturan via e-post eller som e-faktura. Var noga med att välja rätt alternativ. Var även noga med att fylla i korrekt adress för fakturan. Kontrollera med din arbetsgivare vid minsta osäkerhet.

Vi erbjuder även kortbetalning för både privatpersoner och organisationer.

Kön

För varje deltagare (även barn) anges någon av kategorierna Man, Kvinna och Universell. I tidtagningsklasserna redovisas resultaten separat för respektive kategori.

Laganmälan

Det är inte längre möjligt att anmäla lag.

Ett lag består av 3–5 personer. Ett lag med färre än fem deltagare kan inte kompletteras med fler deltagare i efterhand. En picknick-kasse med mat för fem personer ingår automatiskt i avgiften. Varje deltagare i laget väljer fritt bland Blodomloppets klasser.

Ändringar i laget kan göras vid nummerlappsutdelningen enligt informationen ovan.

Vi påminner om att vi hade följande avgifter vid anmälan av lag:

  • Laganmälan 5 deltagare – 1600 kr (individuella avgifter + gratis picknick)
  • Laganmälan 4 deltagare – 1450 kr (individuella avgifter + 170 kr picknick)
  • Laganmälan 3 deltagare – 1200 kr (individuella avgifter + 240 kr picknick)

Avgiften minskas med 40 kr för varje anmäld blodgivare i laget.

 

Direktlänk

Ambassadör: Albin Ridefelt

Orienteraren i vit rock

Uppsalas lokala blodomloppsambassadör 2023 är Albin Ridefelt från Uppsala.

Albin Ridefelt, Läkare.

 

Blodomloppet i Uppsala hälsar läkaren och orienteraren i världsklass, Albin Ridefelt välkommen som årets ambassadör.

Albin testade flera olika idrotter innan han fastnade för orienteringen. Han gick orienteringsgymnasiet i Sandviken och hans elitidrottskarriär är imponerande med flera VM-, EM- och SM-medaljer på sin meritlista. Dessutom har han 4 totalsegrar i O-ringen och flera World Cup-segrar.

Efter gymnasiet studerade Albin läkarprogrammet parallellt med sin idrottskarriär. En imponerande bedrift. Albin gjorde sin AT-tjänstgöring i Jönköping. Under pandemin arbetade Albin på en covidavdelning på Ryhovs Länssjukhus i Jönköping. Nu arbetar han som läkare inom allmänmedicin på en vårdcentral i Uppsala och är fortfarande aktiv elitidrottsman. Albin tävlar för OK Linné och där träffade han orienteraren Johanna. De gifte sig i augusti 2022. Albin och Johanna har orienteringen som sitt gemensamma intresse.

Albin och Johanna.

 

Albins mamma är blodgivare och hans pappa är läkare inom laboratoriemedicin. Detta gjorde att Albin tidigt förstod hur viktigt det är att blodgivare finns, så att vården kan fungera som den ska.

– Jag har som läkare jobbat inom akutsjukvård och med cancerpatienter och vet hur viktigt det är att det finns blod att tillgå. Blod räddar liv, säger Albin Ridefelt.

I sommar ska Albin delta i orienterings-VM i Schweiz. Förberedelserna inför VM består bland annat av höghöjdsträning. Detta gör att Albin för tillfället inte bör ge blod eftersom han behöver sina röda blodkroppar för att klara av att springa på högre höjder. Däremot så vill Albin ge blod i framtiden.

OK Linné, seger i 10-mila 2022.

 

Snabba fakta:

  • Född: 1991
  • Bor: Uppsala
  • Yrke: Läkare
  • Mål med livet: Glädje och utmaningar

Hej Albin, hur står det till?

Bra, även om det varit en lite väl lång vinter för mig som gillar bättre löpväder.

Vi är mycket glada att du ställer upp som lokal ambassadör för Blodomloppet i Uppsala, var det ett svårt beslut?

Verkligen inte. Det var hedrande att få frågan.

Vilken otrolig idrottsman du är. Grattis till dina framgångar och till dina VM-, EM- och alla andra medaljer. Är planen att även i fortsättning satsa på de stora mästerskapen?

Så länge det är inspirerande och kroppen tål all träning. Jag hoppas det blir ett tag till…

Blodomloppet är idag Sveriges största lopp. Varför tror du Blodomloppet har blivit så populärt?

Välarrangerad folkfest, för en god sak – kan det bli bättre?

Blodomloppet vill lyfta behovet av blod i Sverige. Ett annat syfte med Blodomloppet är att uppmuntra till ett hälsosamt liv. Hur ser din egen träning ut?

Det blir 12 löppass i veckan, de flesta ute i skogen. Det blir totalt ca 150 km. Jag tar även gärna en löprunda under lunchrasten.

Du är elitidrottare och då är tidpunkten inte helt rätt för dig att ge blod. När du övergår från elitidrott till motionär, kan du tänka dig att ge blod då?

Absolut.

Du gör ett viktigt jobb som läkare inom sjukvården. Hur viktigt anser du att det är att blodgivare donerar blod så vi har ett välfyllt blodlager i Sverige.

Jag har själv sett skillnaden det kan göra hos cancerpatienter, eller de som råkar illa ut på andra sätt. Det räddar liv och gör enorm skillnad i livskvalitet hos de som verkligen behöver det.

Blodomloppets främsta syfte är att värva fler blodgivare. Visste du att det går åt en blodpåse i minuten, dygnet runt, året om. Har du själv varit i behov av blodtransfusioner?

Lyckligtvis inte.

Du har deltagit i Blodomloppet tidigare. Hur gick det för dig, blev det någon bra placering?

Jag sprang senast 2019 i Uppsala och lyckades vinna då!

Sist men inte minst, lycka till både i idrotts- och yrkeskarriären. Du är en bra förebild.

Tack!

På väg mot EM-guld i medeldistans 2022.

Direktlänk

Bansträckning

Banan för 10 km är kontrollmätt. Övriga banor är inte kontrollmätta.

Klicka nedan för bansträckningar (med reservation för smärre korrigeringar).

Se fliken LILLA BLODOMLOPPET för information om Lilla Blodomloppet.

Direktlänk

Blodgivning och blodgivargåva

Observera att loppet redan har ägt rum och att informationen nedan är inaktuell.

Blodgivargåvan delas ut till deltagande blodgivare vid GeBlod:s blodtrailer på cykelparkeringen öster om IFU Arena. För att få gåvan behöver du ha angett i samband med anmälan att du är blodgivare. Det är inte möjligt att ange detta i efterhand.

GeBlod:s blodtrailer är öppen för blodgivning 14:00-21:00 på tävlingsdagen.

Se fliken EVENEMANGSOMRÅDE för en karta.

Direktlänk

Evenemangsområde

Vi håller till på Gränby sportfält vid Uppsalas två nya fina idrottsarenor: inomhushallen IFU Arena och stadens nya friidrottsarena.

Karta över evenemangsområdet.

Start för Blodomloppet sker från IFU Arenas södra sida. Målgång sker inne på friidrottsarenan.

Start och mål för Lilla Blodomloppet är på friidrottsarenans löparbanor.

Direktlänk

Förvaring

Observera att loppet redan har ägt rum och att informationen nedan är inaktuell.

Det finns möjlighet att lämna in väskor och ryggsäckar för förvaring. Ta med eget regnskydd.

Platsen för väskinlämning är i år utanför utgången från friidrottsarenan (se karta under fliken EVENEMANGSOMRÅDE). Märk väska/ryggsäck med remsan som finns på nummerlappen (plastband för fastsättning finns vid inlämningen).

Visa nummerlappen både vid in- och utlämning. Arrangören ansvarar inte för värdesaker. Uthämtning preliminärt senast 21.00.

Direktlänk

Lilla Blodomloppet

Lilla Blodomloppet avgörs på Uppsala friidrottsarena och är öppet för barn födda 2011 och senare. Distansen är 800 meter (två varv på löparbanorna).  De barn som vill springa med en vuxen får naturligtvis göra det utan extra kostnad.

Direktlänk

Miljöinriktning

Vår ambition

Blodomloppet i Uppsala arrangeras av Upsala IF Friidrott, som arbetar aktivt för att minska den miljöpåverkan som arrangemanget ger upphov till. Arrangemanget påverkar miljön på flera sätt och det är viktigt att vi som arrangör tar vårt ansvar för att begränsa och minska miljöpåverkan före, under och efter arrangemanget.

Vi lovar

  • att följa aktuell miljölagstiftning
  • att föra en kontinuerlig dialog med samtliga utställare och sponsorer med information om att eventet ska ha en minimal miljöpåverkan
  • att de informationskanaler som används i första hand är digitala medier som hemsida, sociala medier och nyhetsbrev
  • att inhyrda eller återanvända produkter prioriteras i det löpande arbetet inför och under själva arrangemanget
  • att arrangemang- och närområdet återställs i ursprungsskick efter arrangemanget
  • att miljömärkt eller komposterbart engångsmaterial prioriteras från den lokala arrangören där engångsmaterial är nödvändigt
  • att arbeta för att vegetariska, ekologiska, lokalproducerade, KRAV eller Fairtrade-märkta alternativ av mat och dryck serveras inför och under själva arrangemanget
  • att arbeta för att de bilar som används under arrangemanget är miljöklassade
  • att arbeta för att arrangemanget ska förbruka så lite el-energi som möjligt

Vi förväntar oss av dig att du som är funktionär eller deltagare, om det är möjligt

  • cyklar, går eller åker kollektivt till vårt arrangemang. Om du åker bil, försök samåka
  • slänger avfall på anvisad plats och sorterar korrekt
  • inte slänger energibars, gels eller liknande i naturen utan tar med sådant till nästa vätskestation/mål där sopkärl finns

Sök upp våra bemannade sorteringsstationer för att värna vår miljö! Det kommer att finnas sorteringskärl för pant, glas, kompost, plast, och brännbart på arenaområdet. Har du förpackningar kvar från picknickkassen som du inte öppnat? Lämna gärna in dessa obrutna förpackningar på anvisade platser eller där kassen hämtades, så ser vi till att det kommer till nytta på annat håll.

Tack på förhand för att du hjälper till. En god miljö skapar vi tillsammans!

Direktlänk

Nummerlappar

Observera att loppet redan har ägt rum och att informationen nedan är inaktuell.

Utdelningen av nummerlappar och tröjor har öppet från klockan 16 och äger rum i friidrottshallen (F-hallen) på IFU Arena med ingång direkt in i hallen. Friidrottshallen utgör den östra delen av IFU Arena. Obs! Ny plats för i år! Karta (se fliken EVENEMANGSOMRÅDE för en karta över hela evenemangsområdet).

  • Obs! Picknickbiljetten för är tryckt på nummerlappskuvertet. SLÄNG INTE KUVERTET!
  • Obs! Var ute i god tid!

Ange OrderID för din anmälan. Detta ID står på den utskickade PDF-bekräftelsen och går även att hitta i startlistan om man söker på någon deltagare (observera att anonyma deltagare inte visas med namn i startlistan). Mer hjälp för att hitta OrderID.

Du som gjorde din anmälan alldeles nyligen och har startnummer 0 i startlistan  får ditt startnummer direkt vid nummerlappsutdelningen.

Nummerlappar och tröjor för lag hämtas ut lagvis. Personen som hämtar nummerlapparna för laget behöver inte vara den i anmälan angivna kontaktpersonen. En och samma person kan hämta ut nummerlappar för flera olika lag och flera individuella deltagare.

Ändringar görs vid nummerlappsutdelningen. Se fliken ÄNDRINGAR för mer information.

Direktlänk

Omklädning & Toaletter

Observera att loppet redan har ägt rum och att informationen nedan är inaktuell.

Det kommer att finnas möjlighet till ombyte i ett mindre antal omklädningsrum på baksidan av läktaren inne på friidrottsarenan.

Toaletter kommer att stå uppställda söder om uppvärmningen och inne på friidrottsarenan.

Se fliken EVENEMANGSOMRÅDE för en karta.

Direktlänk

Parkering & Hitta hit

Observera att loppet redan har ägt rum och att informationen nedan är inaktuell.

Det finns ett mycket begränsat antal platser för bilparkering i norra delen av arenaområdet. Vi rekommenderar att du tar dig till arenan med andra medel. Parkeringsavgiften för hela kvällen är 30 kronor.

Cykelparkeringen återfinns öster om IFU Arena direkt söder om bilparkeringen.

Obs! Det finns inga möjligheter till parkering söder om IFU Arena.

Se fliken EVENEMANGSOMRÅDE för en karta.

IFU Arena på Google Maps.

Direktlänk

Picknickkasse

Observera att loppet redan har ägt rum och att informationen nedan är inaktuell.

Varje picknickkasse innehåller mat för fem personer och tillbehör (tallrikar, muggar och bestick). Picknickkassen hämtas mot uppvisande av picknickbiljetten. Kontrollera att du får rätt antal kassar ifall din biljett gäller för fler än en kasse.

  • Obs! Picknickbiljetten är tryckt på nummerlappskuvertet. SLÄNG INTE KUVERTET!

Uthämtningen sker i friidrottshallen från klockan 17 på tävlingsdagen. Se fliken EVENEMANGSOMRÅDE för en karta.

Alla picknickkassar ser likadana ut. Vi har inte möjlighet att erbjuda alternativa picknickkassar med anpassat innehåll.

Picknickkassens innehåll.

 

Direktlänk

Resultat & Priser

Länk till resultat

Du som deltar i Blodomloppet erhåller en t-shirt, nummerlapp och medalj. Om du angav i din anmälan att du är blodgivare, så får du dessutom en blodgivargåva. Deltagande lag får en picknickkasse i utbyte mot picknickbiljetten på kuvertet med nummerlapparna.

Tidtagning

Tidtagning sker med chipteknik (ej Promenad och Lilla Blodomloppet). Chippet sitter på en flik på överkanten av nummerlappen. Tiden som anges i den slutgiltiga resultatlistan kommer att vara nettotiden, alltså tiden från att du passerar under startbågen (inte tiden från startskottet). Observera att den tid som visas direkt efter målgång är preliminär och kan avvika från den slutgiltiga tiden.

Resultatlistor

Blodomloppet Uppsala 2022

Blodomloppet Uppsala 2021

Blodomloppet Uppsala 2020

Blodomloppet Uppsala 2019

Blodomloppet Uppsala 2018

Blodomloppet Uppsala 2017

Blodomloppet Uppsala 2016

Blodomloppet Uppsala 2015

Blodomloppet Uppsala 2014

Blodomloppet Uppsala 2013

Blodomloppet Uppsala 2012

Blodomloppet Uppsala 2011

Blodomloppet Uppsala 2010

Blodomloppet Uppsala 2009

Blodomloppet Uppsala 2008

Blodomloppet Uppsala 2007

Blodomloppet Uppsala 2006

Direktlänk

Sjukvård

Vi återkommer med information.

Direktlänk

Specialomloppet

I Specialloppet ger vi personer med funktionsvariationer eller som på annat sätt är i behov av personlig assistans en utmaning och möjlighet att vara med och uppmärksamma blodgivningen. Distansen är 2,5 km med en tillgänglighetsanpassad bana.

Personlig assistent följer med utan kostnad och behöver alltså inte anmäla sig till loppet. Anmälan krävs dock om assistenten önskar egen nummerlapp och tröja.

Direktlänk

Starttider

Lilla Blodomloppet
17:00 Uppvärmning på innerplan
17:15 Start för barn födda 2011-2014
17:20 Start för barn födda 2015-2017
17:30 Start för barn födda 2018 och senare

Blodomloppet 10 km
17.55 Uppvärmning 10 km (på torget)
18:10 Start 10 km

Specialomloppet
18:05 Uppvärmning (på torget)
18:25 Start Specialomloppet 2,5 km

Blodomloppet 5 km
18:20 Uppvärmning (på torget)
18:35 Start 5 km (springa)
18:45 Start 5 km (promenera, jogga)

Prisutdelning ca 19.30 (på innerplan)

Direktlänk

Tröjor

Observera att loppet redan har ägt rum och att informationen nedan är inaktuell.

Tröjor hämtas ut vid utdelningen av nummerlappar. Se fliken NUMMERLAPPAR för mer information.

Tröjornas utseende och storleksguide.

Direktlänk

Uppvärmning

Uppvärmning sker 15 minuter före första start för respektive distans.

Direktlänk

Vätskestationer

Se bankartorna under fliken BANSTRÄCKNING för information om vätskestationer på 10 km och 5 km.

Direktlänk

Ändringar

Observera att loppet redan har ägt rum och att informationen nedan är inaktuell.

Byte av namn på deltagare och byte av distans kan göras utan kostnad vid nummerlappsutdelningen. Byten kan göras mellan 10 km tidtagning, 5 km tidtagning och promenad 5 km. Det är mycket viktigt att du registrerar byten i tidtagningsklasserna så att resultatlistan blir korrekt.

Det finns två sätt att göra bytet:

  • Vid nummerlappsutdelningen. Se fliken NUMMERLAPPAR för information om nummerlappsutdelningen. Var ute i god tid!
  • Via mejl. Byte från promenadklassen till tidtagningsklasserna måste dock göras vid nummerlappsutdelningen eftersom du behöver en nummerlapp med chip. Ändring via mejl bör göras senast kl 15:30, men bättre sent än aldrig!

På grund av att antalet blodgivargåvor är begränsat går det inte att registrera sig i efterhand som blodgivare.

Anmälan är bindande. Vi återbetalar i normalfallet inte anmälningsavgifter. Vi hanterar dock uppenbara fel och misstag som begåtts vid anmälan, detta under förutsättning att du hör av dig snarast möjligt efter att du har gjort din anmälan.

Om du uteblir från start behöver du inte meddela oss.

Direktlänk

Övrigt

Tillgänglighet

Deltagare med nedsatt syn som har behov av ledsagare är välkomna att delta. Vi tar inte ut någon avgift för ledsagaren, som alltså inte behöver anmäla sig som deltagare. Bär gärna en väst så att andra deltagare visar extra hänsyn. På grund av trängseln kan vi inte erbjuda möjligheten att delta med ledarhund.

Brukare av rullstol är varmt välkomna att starta i promenadklassen. Vi tar inte ut någon avgift för medföljande assistent, som alltså inte behöver anmäla sig som deltagare.

Ledsagare eller assistent som önskar egen nummerlapp och tröja behöver anmäla sig till loppet som deltagare.

Stavar och barnvagnar får tas med i promenadklassen. Vänligen starta långt bak och ta hänsyn till övriga deltagare vid trånga partier längs banan. På grund av olycksrisken avråder vi från att springa eller jogga med stavar eller barnvagn.

Av hänsyn till hundrädda och att det bitvis är trångt efter banan ber vi deltagare att inte ta med hunden.

Direktlänk

Sätt upp årets affisch på din arbetsplats

Vi arrangerar Blodomloppet i Uppsala

Upsala IF Friidrott

E-post: uppsala@blodomloppet.se

Blodcentralerna i Uppsala

Tel: 018-611 41 00
E-post: blodcentralen@akademiska.se