Arrangemangsinfo

Inbjudan till Blodomloppet

Borlänge den 31 maj 2017

Kvarnsveden GoIF Friidrott och Stora Tuna OK anordnar i samarbete med Blodcentralerna Dalarna detta trivsamma motionslopp för att uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen. Man går, lunkar eller springer 5 eller 10 km. Arenaområdet är på samma plats som de senaste åren; södra delen av Sportfältet, bakom Maserhallen/Aquanova, i Borlänge.

Klasser. Fem klasser: Dam 10 km, Herr 10 km, Dam 5 km, Herr 5 km, Promenad 5 km. Alla klasser utom promenaden har tidtagning.

Du kan delta individuellt eller i ett lag om fem personer med valfri sammansättning av klasser.

OBS! Barnvagnar, stavgång och hundar är endast tillåtna i promenadklassen. Se även information under Frågor och svar på hemsidan.

Picknickasse. Alla som anmäler sig som lag erhåller mat och dryck från Blodomloppet. Ditt nummerlappskuvert fungerar som värdebevis när du ska hämta ut din picknickkasse. Beställning av en extra picknickkasse kostar 250 kr. (Avgiften sätts in på bankgirokonto 146-4171 i samband med anmälan.)

Lagtävling. Lag där alla deltagare springer samma sträcka (med tidtagning) deltar automatiskt i lagtävlingen där lagets sammanlagda tid räknas. Inga priser delas ut.

Promenadbanan. Även i år får promenadbanan sin sträckning genom centrala Borlänge. Den kommer att kantas av lokala musiker och band som ger er ett smakprov av Borlänges rika musikliv och hjälper er framåt i spåret. Vi lovar en härlig upplevelse! Även övriga banor får spännande händelser.

Starttider. Start från 18.00. Exakta starttider för varje klass hittar du på vår hemsida.

Avgifter och rabatter. Startavgiften är 220 kr för individuell start och 1100 kr för lag. Är man blodgivare får man en rabatt med 40 kr. Det gäller både individuellt och vid deltagande i lag. Avgiften sätts in på bankgirokonto 146-4171 i samband med anmälan.

Blodgivare har 40 kr rabatt på anmälningsavgiften. Rabatten gäller både individuellt och i lag. För att få rabatten krävs att man är registrerad blodgivare på blodcentral samt har kryssat i vid anmälan att man är blodgivare. Alla blodgivare som deltar i loppet erhåller en gåva som hämtas ut i blodcentralens tält.

Blodcentralen finns på plats för att svara på frågor om blodgivning. Varför inte anmäla dig som blodgivare under kvällens gång? Passa på att vara med i blodcentralens frågetävling!

Anmälan sker via bilden/länken till höger eller via menyn. Då kommer du till vårt nya anmälningssystem som ska underlätta din anmälan och vår uppföljning. Är ni flera lag kan mallarna användas för att underlätta anmälandet. Var noga med att ange efterfrågade uppgifter vid individuell anmälan respektive vid laganmälan.

OBS! Anmäls du i ett lag ska du inte göra en individuell anmälan också.

Sista ordinarie anmälningsdag är onsdag 10 maj 2017.

 Efteranmälan. Efteranmälan kan enbart göras till individuell start. Anmälningssystemet är öppet för efteranmälan mellan 11/5 och 25/5. Du kan också efteranmäla dig vid utdelningen av tröjor och nummerlappar enligt nedan. Vi tar ut en efteranmälningsavgift på 100 kr/person.

OBS! Ingen efteranmälan kan göras för lag.

 Ändringar (t ex byte av namn eller klass) kan göras vid utdelningen av tröjor och nummerlappar enligt nedan. En ändring kostar 50 kr.

Uppvärmning. Hålls av Friskis&Svettis cirka 15 minuter innan respektive start.

Priser. Alla som deltar får frukt, tröja och medalj. Alla lag får en picknickkasse från Blodomloppet. Det blir priser från våra centrala sponsorer enligt information som kommer på vår hemsida. Från våra lokala sponsorer lottas priser ut bland blodgivare och övriga deltagare.

Alla blodgivare får en gåva i blodcentralens tält. Blodcentralen delar ut pris till fyndigaste lagnamn.

Utdelning av tröjor och nummerlappar. En nyhet för året är att tröjorna delas ut samtidigt som nummerlapparna. Använd gärna årets tröja på loppet.

Utdelningen sker 27/5 och 28/5 preliminärt kl. 10.00 – 14.00 på plats som redovisas på hemsidan eller på arrangemangsdagen kl. 15.00 – 17.00 på arenan.

Information Både Borlänges och den centrala hemsidan uppdateras löpande med aktuell information. Du kan också nå oss på telefon 0730-476 601 eller e-post borlange@blodomloppet.se om du har frågor.

Blodcentralerna i Dalarna, Stora Tuna Orienteringsklubb, Kvarnsveden GoIF Friidrott

 

Strax före arrangemanget kommer Arrangemangsbeskrivning med detaljerad information att finnas här men tills dess finns den för 2016 kvar nedan.

OBS!!!     Nedanstående gällde för år 2016.

I princip gäller samma för arrangemanget 2017 men ny text kommer när detaljerna är klara.

Arrangemangsbeskrivning – Så här går det till

Blodomloppet Borlänge 30 maj, 2016

Du hälsas hjärtligt välkommen till det elfte Blodomloppet i Borlänge.

Det kommer att bli mycket folk i rörelse såväl före som under och efter loppet eftersom det är ca 10 000 deltagare. För att få arrangemanget att flyta har vi gjort en del förändringar. Läs igenom informationen nedan så du är så väl förberedd som möjligt. Det mesta är sig likt men en av årets nyheter är att vi har en startbåge som registrerar när löparna passerar så alla kommer att få sin nettotid. Ingen stress i starten alltså.

Tänk på att vara ute i god tid och promenera eller cykla om du har möjlighet istället för att åka bil.

 

Arena:  Arenan är likt tidigare år placerat i södra delen av Sportfältet strax norr om Maserhallen. Arenan är öppen kl. 15-21.

 Parkering:  Parkering finns i anslutning till arrangemangsområdet. Men du som inte måste ta bil, tänk på miljön och att det kommer att bli trångt och antagligen en del köer. Det är över 10 000 personer som ska till och från evenemanget. OBS! BUSSAR PARKERAR PÅ PARKERINGSPLATSEN ÖSTER OM MASERHALLEN, MOT SOLTORGSGYMNASIET.

 Nummerlappen:    Nummerlappen ska bäras på bröstet och är efter målgång din lottsedel och ditt kvitto för att hämta ut din funktionströja. OBS! Kolla eventuell vinst innan du går till tröjutlämningen så att du vet om du behöver behålla nummerlappen och få den kryssad. Tidtagningschipet sitter i nummerlappen för de som deltar i tidtagningsklass. Nummerlappen hämtar du på lördag 28/5 mellan 10:00 och 14:00 eller på söndag 29/5 mellan 10:00 och 14:00 på Maxi ICA Stormarknad i Borlänge. Om du inte har möjlighet att göra det kan du även hämta den mellan 15:00 och 17:00 på anvisad plats på arenan på arrangemangsdagen.

Det är viktigt att du vet korrekt lagnamn vid uthämtning av lagkuvert. De är sorterade efter det lagnamn som noterats vid anmälan.

OBS! Kontrollera innehållet i kuvertet direkt vid hämtningen så att allt som beställts finns med.

Efteranmälan:    Det går endast att efteranmäla sig till de individuella klasserna – EJ LAG. Efteranmälan kan göras i anmälningssystemet på hemsidan mellan 11/5 och 26/5. Därefter kan anmälan göras i mån av plats vid utlämningen av nummerlappar på Maxi ICA Stormarknad (lördag 28/5 och söndag 29/5, kl. 10-14) samt på arenan under arrangemangsdagen, kl. 15-17.

Avgift för efteranmälan är 320 kr. Är du Blodgivare så får du rabatt och betalar 280 kr.

Sena ändringar:    (T ex byte av namn eller klass) kan göras vid utdelningen av nummerlapparna på Maxi ICA Stormarknad den 28/5 eller 29/5 kl. 10.00 – 14.00 och på tävlingsdagen kl. 15.00 – 17.00. En ändring kostar 50 kr.

Banor:   Banan för 5 km tidtagning är 4,9 km och banan för 10 km tidtagning är 10,0 km lång. Promenadbanan är 4,9 km. Banorna är mätta med mäthjul, dock inte av godkänd banmätare och GPS. Se bankarta på www.blodomloppet.se. Banorna ��r märkta med snitselband, vita pilar på marken samt skyltar. Vid ställen där tveksamhet kan förekomma finns vakter för att markera l��pv��g. Detta g��ller också vid större korsningar med annan trafik. Avståndsskyltar finns vid varje kilometer. Underlaget är asfalt, förutom vid starten och målet där det är en sträcka med gräs.

Eftersom banorna går inne i staden och vi ibland ska samsas med övriga trafikanter vill vi uppmana till försiktighet och hänsyn!

Vätskekontroller:  Vätskekontrollerna i all ära men det är viktigast att dricka före loppet. Längs 10 km-banan finns vätskekontroller efter cirka 4 km och 8 km. Längs 5 km-banan för tidtagning finns vätskekontroll efter cirka 2,8 km. Längs banan för 5 km promenad finns vätskekontroll efter cirka 3 km.

Efter mål finns det också vätskekontroll. Vid vätskekontrollerna erbjuds vatten.

Effektförvaring:  Det finns möjlighet att lämna in väskor, kläder eller liknande i en bemannad effektförvaring i Maserhallen. Följ skyltar från arenan. Effektförvaringen är öppen kl. 17-20. Observera att inget ansvar tas för inlämnade saker.

Uppvärmning: Friskis & Svettis håller uppvärmning för

5 km tidtagning              ca kl. 17:45

10 km tidtagning            ca kl. 18:10

5 km promenad              ca kl. 17.50 – 18.30 Uppvärmningen är vid respektive startgärde.

Start, tidtagning:   Starten för 5 och 10 km tidtagning är likt tidigare år på södra delen av Sportfältet, strax norr om Maserhallen. Nytt för i år är att vi har en startbåge som registrerar när löparna passerar så alla kommer att få sin nettotid. Ingen stress i starten alltså. För att få smidiga lopp är startfållan indelad i olika startgrupper beroende på vilken tid man springer banorna på. Följ skyltarna med beräknad löptid som finns över ingångarna. Se till att gå in i startfållan med din löptid så får vi ett smidigt lopp genom att deltagarna har ungefär samma fart.

 Kl 18:00 startar: 5 km (tidtagning) BLÅ nummerlapp

Kl 18:20 startar:  10 km (tidtagning) GUL nummerlapp

  • OBS! Barnvagnar, stavar och (hund) är endast tillåtna i promenadklassen.

Start, promenad:  Starten för promenadbanan (5 km utan tidtagning) är som förra året på gräsytan som ligger mellan Hagaskolan och Maserhallen, dvs strax söder om Maserhallen.

OBS! Var försiktig vid passering av vägen till startområdet. Följ vakternas instruktioner.

 Kl 18:00 – 18:30 startar:  Promenad 5 km VIT nummerlapp

För att få ett jämnt flöde längs banan blir det gruppvis start under ca 30 min så att alla kan njuta av all härlig musik som kommer att finnas längs banan. Fyll på längst bak i startfållan. Följ funktionärernas anvisningar när de släpper iväg lämpliga grupper av deltagare.

Tidtagning:Tidtagning sker på alla fullföljande deltagare i varje klass utom i promenadklassen. Nytt för i år är att vi har en startbåge som registrerar när löparna passerar så alla kommer att få sin nettotid. Ingen stress i starten alltså. Resultat visas på skärmar intill målgången. Vid mål finns en stor digital klocka där var och en även kan avläsa sin egen tid vid målgång. En komplett resultatlista presenteras på www.blodomloppet.se där du också kan se ditt eget resultat om du vid anmälan accepterat visning på internet.

Frukt och medalj: Fås efter målgång till alla fullföljande deltagare. Tidigare har centralt anskaffade bananer delats ut efter målgången men har utgått. Blodomloppet Borlänge tycker dock att bananerna är så viktiga så att vi fixar dom med sponsorstöd från Maxi ICA Borlänge.

Målgång:  Viktig information! För att undvika stopp och köer är det viktigt att du inte stannar eller sätter dig ner direkt efter målgång. Fortsätt istället rakt fram så kommer du till bord där du kan förse dig med välförtjänt banan och medalj om du vill ha. Därefter fortsätter du ytterligare till vätskan. I närheten av vätskan finns även sjukvård.

VIP-gåva till Blodgivarna: Du som är blodgivare och har fyllt i det vid anmälan får en gåva av Blodcentralerna. Ditt ”bevis” är gåvolappen som sitter fastsatt på din nummerlapp. VIP-gåvan hämtas i Blodcentralernas röda tält.  OBS! Det är endast om du har lappen som du kan hämta gåva.

Matkasse: Alla lag samt de som beställt extra får efter loppet en kasse med mat från Blodomloppet. I lagkuvertet finns en särskild lapp som är det bevis ni ska visa upp vid uthämtning av kassen. Kassarna hämtas vid stora picknickassetälten.

T-shirt:Samtliga deltagare får en T-shirt med blodomloppstryck. Denna delas ut, mot lämnande av nummerlapp, OBS! Begär kryssning om du har outtagen vinst, efter loppet i stora tältet till höger efter målgång.

Priser:   Priser från Octapharma, Scandic och NeH delas ut till ettan, tvåan och trean i de fyra tidtagningsklasserna (5 och 10 km, damer och herrar). Gäller alltså inte promenadklassen. Den prisutdelningen sker från scenen kl 19.30 för dessa pristagare. Förutom dessa tävlingspriser lottas även priser från våra lokala sponsorer ut. Vinnarna av dessa presenteras på anslagstavlan och i informationstältet efter start. De meddelas även av speakern under kvällen. Dessa priser hämtas ut i informationstältet mot uppvisande av nummerlapp. Gör det innan du hämtar t-shirten eller få nummerlappen kryssad.

Priser som gäller blodgivare:

Dessa priser delas ut i Blodcentralens tält mot uppvisande av nummerlappen. Gör det innan du hämtar t-shirten eller få nummerlappen kryssad. Priser lottas ut från våra lokala sponsorer bland alla deltagare och bland deltagande blodgivare. Snabbaste blodgivaren i de fyra tidtagningsklasserna (5 och 10 km, damer och herrar) vinner pris. Gäller inte promenadklassen. Nyanmälda blodgivare på plats är med i utlottning av pris. Det kommer delas ut pris för bästa lagnamn. Alla vinnare meddelas på anslagstavlan. Prisutdelning för bästa lagnamn sker på scenen ca kl 19.40 (direkt efter tidtagningsklassernas utdelning)

Information:  På arenaområdet kommer det i Välkomstportalen att finnas en anslagstavla med kartor och information, hänvisningspilar på strategiska ställen samt ett bemannat informationstält. Inför arrangemangsdagen uppdateras l��pande vår hemsida med information som kan vara bra att ha under kvällen. Gå in på:  www.blodomloppet.se och klicka på Borlänge. Där kan du hitta denna arrangemangsbeskrivning, banskisser mm.

Aktuell information lämnas löpande av speakern. Lyssna noga på speakern så du inte missar något viktigt eller eventuella förändringar!

Blodcentralen: Blodcentralen finns på plats hela kvällen i de röda tälten på arenan. Där kan du anmäla ditt intresse till att bli blodgivare. Varmt välkomna även med frågor om blodgivning och för att vara med i vår tävling.

Kafeteria:   På arenan finns en kafeteria med försäljning av kaffe, te, bubbelvatten, bullar och bananer. OBS! Kontant betalning accepteras men kortbetalning föredras! Efter kl 17 finns kortläsare.

Toaletter:  Toaletter finns placerade i anslutning till startplatsen för tidtagningsbanorna samt sydväst om Maserhallen nära vägen till startplatsen för promenadbanan. Det finns även toaletter längs promenadbanan vid Cozmoz och Wallingatan

Sjukvård:Sjukvårdspersonal finns i eget tält i närheten av vätskan strax efter målgången. Personal från Röda Korset finns vid stationer längs 5 och10 km tidtagning.

Ombyte/dusch: För er som önskar duscha och byta om efter loppet finns möjlighet till detta i Maserhallen. Följ skyltar från arenan/anslagstavlan. Ta med nummerlappen eller årets Blodomloppst-shirt som entrébiljett. Duschen stängs kl 21.

Glöm inte bort att dricka: Före – Under – Efter loppet.
LYCKA TILL!

Stora Tuna Orienteringsklubb, Kvarnsveden GoIF Friidrott, Blodcentralerna i Dalarna

Huvudpartners

Partners

Leverantörer

Lokala partners