Arrangemangsinfo

Arrangemangsbeskrivning – Så här går det till

Blodomloppet Borlänge onsdag 31 maj, 2017

Du hälsas hjärtligt välkommen till det tolfte Blodomloppet i Borlänge.

Det kommer att bli mycket folk i rörelse såväl före som under och efter loppet eftersom det är ca 10 000 deltagare. För att få arrangemanget att flyta har vi gjort en del förändringar. Läs igenom informationen nedan så du är så väl förberedd som möjligt. Det mesta är sig likt men några nyheter:

Lagkuvertet är nu picknickassebiljett! Lämnas för att kunna hämta kassen så förvara den väl till dess. Det är en värdehandling!

Blodomloppströjorna delas ut i förväg samtidigt som nummerlapparna. Använd den gärna så att vi får ett rött (vår färg) hav av löpare.

Nya färger på nummerlapparna.

Tänk på att vara ute i god tid och promenera eller cykla om du har möjlighet istället för att åka bil.

Arena:                              Arenan är likt tidigare år placerat i södra delen av Sportfältet strax norr om Maserhallen. Arenan är öppen kl. 15-21.

Parkering:                       Parkering finns i anslutning till arrangemangsområdet. Men du som inte måste ta bil, tänk på miljön och att det kommer att bli trångt och antagligen en del köer. Det är över 10 000 personer som ska till och från evenemanget. OBS! BUSSAR PARKERAR PÅ PARKERINGSPLATSEN ÖSTER OM MASERHALLEN, MOT SOLTORGSGYMNASIET.

Nummerlappen:             Nummerlappen ska bäras på bröstet och är efter målgång din lottsedel. Tidtagningschipet sitter i nummerlappen för de som deltar i tidtagningsklass. Nummerlappen hämtar du på lördag 27/5 mellan 10:00 och 14:00 eller på söndag 28/5 mellan 10:00 och 14:00 på Maxi ICA Stormarknad i Borlänge. Om du inte har möjlighet att göra det kan du även hämta den mellan 15:00 och 17:00 på anvisad plats på arenan på arrangemangsdagen.

Det är viktigt att du vet korrekt lagnamn vid uthämtning av lagkuvert. De är sorterade efter det lagnamn som noterats vid anmälan.

OBS! Viktigt! Kontrollera innehållet i kuvertet direkt vid hämtningen så att allt som beställts finns med.

Efteranmälan:             Det går endast att efteranmäla sig till de individuella klasserna – EJ LAG. Efteranmälan kan göras i anmälningssystemet på hemsidan mellan 10/5 och 25/5. Därefter kan anmälan göras i mån av plats vid utlämningen av nummerlappar på Maxi ICA Stormarknad (lördag 27/5 och söndag 28/5, kl. 10-14) samt på arenan under arrangemangsdagen, kl. 15-17. Betalningen vid Maxi med kort eller Swish och på arenan med Kort, Swish och i undantagsfall kontanter.

Avgift för efteranmälan är 320 kr. Är du Blodgivare så får du rabatt och betalar 280 kr.

Sena ändringar:                  (T ex byte av namn eller klass) kan göras vid utdelningen av nummerlapparna på Maxi ICA Stormarknad den 27/5 eller 28/5 kl. 10.00 – 14.00 och på tävlingsdagen kl. 15.00 – 17.00. En ändring kostar 50 kr.

Banor:                              Banan för 5 km tidtagning är 5,0 km och banan för 10 km tidtagning är 10,0 km lång. Promenadbanan är 4,9 km. Banorna är mätta med mäthjul, dock inte av godkänd banmätare och GPS. Se bankarta på http://blodomloppet.se/vara-lopp/borlange/. Banorna är märkta med snitselband, vita pilar på marken samt skyltar. Vid ställen där tveksamhet kan förekomma finns vakter för att markera löpväg. Detta gäller också vid större korsningar med annan trafik. Avståndsskyltar finns vid varje kilometer. Underlaget är asfalt, förutom vid starten och målet där det är en sträcka med gräs.

Eftersom banorna går inne i staden och vi ibland ska samsas med övriga trafikanter vill vi uppmana till försiktighet och hänsyn!

Vätskekontroller:          Vätskekontrollerna i all ära men det är viktigast att dricka före loppet. Längs 10 km-banan finns vätskekontroller efter cirka 4 km och 8 km. Längs 5 km-banan för tidtagning finns vätskekontroll efter cirka 2,6 km. Längs banan för 5 km promenad finns vätskekontroll efter cirka 3 km.

Efter mål finns det också vätskekontroll. Vid vätskekontrollerna erbjuds vatten.

Effektförvaring:          Det finns möjlighet att lämna in väskor, kläder eller liknande i en bemannad effektförvaring i Maserhallen. Följ skyltar från arenan. Effektförvaringen är öppen kl. 17-20. Observera att inget ansvar tas för inlämnade saker.

Uppvärmning:                 Friskis & Svettis håller uppvärmning för

5 km tidtagning                     ca kl. 17:45

10 km tidtagning                   ca kl. 18:10

5 km promenad                    ca kl. 17.50 – 18.30    Uppvärmningen är vid respektive startgärde.

Start, tidtagning:           Starten för 5 och 10 km tidtagning är likt tidigare år på södra delen av Sportfältet, strax norr om Maserhallen. Även i år har vi en startbåge som registrerar när löparna passerar så alla kommer att få sin nettotid. Ingen stress i starten alltså! För att få smidiga lopp är startfållan indelad i olika startgrupper beroende på vilken tid man springer banorna på. Följ skyltarna med beräknad löptid som finns över ingångarna. Se till att gå in i startfållan med din löptid så får vi ett smidigt lopp genom att deltagarna har ungefär samma fart.

Kl 18:00 startar:         5 km (tidtagning)        GUL nummerlapp

Kl 18:20 startar:        10 km (tidtagning)        GUL nummerlapp

  • OBS! Barnvagnar, stavar och (hund) är endast tillåtna i promenadklassen.

Start, promenad:           Starten för promenadbanan (5 km utan tidtagning) är som förra året på gräsytan som ligger mellan Hagaskolan och Maserhallen, dvs strax söder om Maserhallen.

OBS! Var försiktig vid passering av vägen till startområdet. Följ vakternas instruktioner.

Kl 18:00 – 18:30 startar:     Promenad 5 km            BLÅ nummerlapp

För att få ett jämnt flöde längs banan blir det gruppvis start under ca 30 min så att alla kan njuta av all härlig musik som kommer att finnas längs banan. Fyll på längst bak i startfållan. Följ funktionärernas anvisningar när de släpper iväg lämpliga grupper av deltagare.

Tidtagning:                      Tidtagning sker på alla fullföljande deltagare i varje klass utom i promenadklassen. Även i år har vi en startbåge som registrerar när löparna passerar så alla kommer att få sin nettotid. Ingen stress i starten alltså. Resultat visas på skärmar intill målgången. Vid mål finns en stor digital klocka där var och en även kan avläsa sin egen tid vid målgång. En komplett resultatlista presenteras på www.blodomloppet.se där du också kan se ditt eget resultat om du vid anmälan accepterat visning på internet.

Frukt och medalj:                     Efter målgång får alla fullföljande deltagare banan. Tidigare har centralt anskaffade bananer delats ut efter målgången men har utgått. Blodomloppet Borlänge tycker dock att bananerna är så viktiga så att vi skaffat själva. Den som vill ha årets medalj hämtar den i tältet där nummerlappar och tröjor delats ut.

Målgång:                          Viktig information! För att undvika stopp och köer är det viktigt att du inte stannar eller sätter dig ner direkt efter målgång. Fortsätt istället rakt fram så kommer du till bord där du kan förse dig med välförtjänt banan. Därefter fortsätter du ytterligare till vätskan. Bakom vätskan finns arenans sjukvård.

VIP-gåva till Blodgivarna:               Du som är blodgivare och har fyllt i det vid anmälan får en gåva av Blodcentralerna. Ditt ”bevis” är gåvolappen som sitter fastsatt på din nummerlapp. VIP-gåvan hämtas i Blodcentralernas röda tält.  OBS! Det är endast om du har lappen som du kan hämta gåva.

Picknickasse:              Alla lag samt de som beställt extra får efter loppet en kasse med mat från Blodomloppet. OBS! I år är lagkuvertet kassebiljett och ska lämnasvid uthämtning av kassen. Kassarna hämtas vid stora picknickassetälten.

T-shirt:                             Samtliga deltagare får en T-shirt med blodomloppstryck. I år delas denna ut före loppet samtidigt som nummerlappen.

Priser:                              Priser från, Scandic, Octapharma och BAUHAUS delas ut till ettan, tvåan och trean i de fyra tidtagningsklasserna (5 och 10 km, damer och herrar). Gäller alltså inte promenadklassen. Prisutdelningen sker från scenen kl 19.30 för dessa pristagare. Förutom tävlingspriser lottas även priser ut bland alla deltagare, deltagande blodgivare och bland de som anmäler sig som blodgivare på plats. Även pris till bästa lagnamn! Vinnarna presenteras på anslagstavlan och i informationstältet efter start. Det meddelas även av speakern under kvällen. Priserna hämtas ut i informationstältet mot uppvisande av nummerlapp.

Du kan även tävla om att bli Rödaste laget!
Eller bli årets Hälsovinnare och få en hel vecka för två på fantastiska Masesgården i Leksand! Läs mera om detta på den centrala hemsidan http://blodomloppet.se/tavling-rodaste-laget-och-arets-halsovinnare/

Information:               På arenaområdet kommer det i Välkomstportalen att finnas en anslagstavla med kartor och information, hänvisningspilar på strategiska ställen samt ett bemannat informationstält. Inför arrangemangsdagen uppdateras löpande vår hemsida med information som kan vara bra att ha under kvällen. Gå in på http://blodomloppet.se/vara-lopp/borlange/. Där kan du hitta denna arrangemangsbeskrivning, banskisser mm. Det finns även mer information på den centrala hemsidan http://blodomloppet.se/.

Aktuell information lämnas löpande av speakern. Lyssna noga på speakern så du inte missar något viktigt eller eventuella förändringar!

Blodcentralen:                Blodcentralen finns på plats hela kvällen i de röda tälten på arenan. Där kan du anmäla ditt intresse till att bli blodgivare. Varmt välkomna även med frågor om blodgivning och för att vara med i vår tävling.

Kafeteria:                   På arenan finns en kafeteria med försäljning av kaffe, te, bubbelvatten, bullar och bananer. OBS! Kontant betalning accepteras men kortbetalning eller Swish föredras! Efter kl 17 finns kortläsare.

Toaletter:                        Toaletter finns placerade i anslutning till startplatsen för tidtagningsbanorna samt sydväst om Maserhallen nära vägen till startplatsen för promenadbanan. Det finns även toaletter längs promenadbanan vid Cozmoz och Wallingatan

Sjukvård:                         Sjukvårdspersonal finns i eget tält i närheten av vätskan strax efter målgången. Personal från Röda Korset finns vid stationer längs 5 och10 km tidtagning.

Ombyte/dusch:           För er som önskar duscha och byta om efter loppet finns möjlighet till detta i Maserhallen. Följ skyltar från arenan/anslagstavlan. Ta med nummerlappen eller årets Blodomloppst-shirt som ”entrébiljett”. Duschen stängs kl 21.

Glöm inte bort att dricka: Före – Under – Efter loppet.

LYCKA TILL!

 Stora Tuna Orienteringsklubb, Kvarnsveden GoIF Friidrott, Blodcentralerna i Dalarna

Inbjudan till Blodomloppet

Borlänge den 31 maj 2017

Kvarnsveden GoIF Friidrott och Stora Tuna OK anordnar i samarbete med Blodcentralerna Dalarna detta trivsamma motionslopp för att uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen. Man går, lunkar eller springer 5 eller 10 km. Arenaområdet är på samma plats som de senaste åren; södra delen av Sportfältet, bakom Maserhallen/Aquanova, i Borlänge.

Klasser. Fem klasser: Dam 10 km, Herr 10 km, Dam 5 km, Herr 5 km, Promenad 5 km. Alla klasser utom promenaden har tidtagning.

Du kan delta individuellt eller i ett lag om fem personer med valfri sammansättning av klasser.

OBS! Barnvagnar, stavgång och hundar är endast tillåtna i promenadklassen. Se även information under Frågor och svar på hemsidan.

Picknickasse. Alla som anmäler sig som lag erhåller mat och dryck från Blodomloppet. Ditt nummerlappskuvert fungerar som värdebevis när du ska hämta ut din picknickkasse. Beställning av en extra picknickkasse kostar 250 kr. (Avgiften sätts in på bankgirokonto 146-4171 i samband med anmälan.)

Lagtävling. Lag där alla deltagare springer samma sträcka (med tidtagning) deltar automatiskt i lagtävlingen där lagets sammanlagda tid räknas. Inga priser delas ut.

Promenadbanan. Även i år får promenadbanan sin sträckning genom centrala Borlänge. Den kommer att kantas av lokala musiker och band som ger er ett smakprov av Borlänges rika musikliv och hjälper er framåt i spåret. Vi lovar en härlig upplevelse! Även övriga banor får spännande händelser.

Starttider. Start från 18.00. Exakta starttider för varje klass hittar du på vår hemsida.

Avgifter och rabatter. Startavgiften är 220 kr för individuell start och 1100 kr för lag. Är man blodgivare får man en rabatt med 40 kr. Det gäller både individuellt och vid deltagande i lag. Avgiften sätts in på bankgirokonto 146-4171 i samband med anmälan.

Blodgivare har 40 kr rabatt på anmälningsavgiften. Rabatten gäller både individuellt och i lag. För att få rabatten krävs att man är registrerad blodgivare på blodcentral samt har kryssat i vid anmälan att man är blodgivare. Alla blodgivare som deltar i loppet erhåller en gåva som hämtas ut i blodcentralens tält.

Blodcentralen finns på plats för att svara på frågor om blodgivning. Varför inte anmäla dig som blodgivare under kvällens gång? Passa på att vara med i blodcentralens frågetävling!

Anmälan sker via bilden/länken till höger eller via menyn. Då kommer du till vårt nya anmälningssystem som ska underlätta din anmälan och vår uppföljning. Är ni flera lag kan mallarna användas för att underlätta anmälandet. Var noga med att ange efterfrågade uppgifter vid individuell anmälan respektive vid laganmälan.

OBS! Anmäls du i ett lag ska du inte göra en individuell anmälan också.

Sista ordinarie anmälningsdag är onsdag 10 maj 2017.

 Efteranmälan. Efteranmälan kan enbart göras till individuell start. Anmälningssystemet är öppet för efteranmälan mellan 11/5 och 25/5. Du kan också efteranmäla dig vid utdelningen av tröjor och nummerlappar enligt nedan. Vi tar ut en efteranmälningsavgift på 100 kr/person.

OBS! Ingen efteranmälan kan göras för lag.

 Ändringar (t ex byte av namn eller klass) kan göras vid utdelningen av tröjor och nummerlappar enligt nedan. En ändring kostar 50 kr.

Uppvärmning. Hålls av Friskis&Svettis cirka 15 minuter innan respektive start.

Priser. Alla som deltar får frukt, tröja och medalj. Alla lag får en picknickkasse från Blodomloppet. Det blir priser från våra centrala sponsorer enligt information som kommer på vår hemsida. Från våra lokala sponsorer lottas priser ut bland blodgivare och övriga deltagare.

Alla blodgivare får en gåva i blodcentralens tält. Blodcentralen delar ut pris till fyndigaste lagnamn.

Utdelning av tröjor och nummerlappar. En nyhet för året är att tröjorna delas ut samtidigt som nummerlapparna. Använd gärna årets tröja på loppet.

Utdelningen sker lördag  27/5 och söndag 28/5  kl. 10.00 – 14.00 på Maxi ICA Stormarknad, Borlänge  eller på arrangemangsdagen kl. 15.00 – 17.00 på arenan.

Information Både Borlänges och den centrala hemsidan uppdateras löpande med aktuell information. Du kan också nå oss på telefon 0730-476 601 eller e-post borlange@blodomloppet.se om du har frågor.

Blodcentralerna i Dalarna, Stora Tuna Orienteringsklubb, Kvarnsveden GoIF Friidrott

Huvudpartners

Partners

Leverantörer

Lokala partners