Välkommen till Blodomloppet Uppsala

Gå, jogga eller spring, 5 eller 10 km för den livsviktiga blodgivningen. Anmälan är öppen!

PM / Information

Anmälan

Obs! Endast individuell anmälan! Sista dag för anmälan av lag var 13 maj. Hör av dig snarast möjligt till oss med ifylld Excel-fil om du inte lyckades få igenom din laganmälan innan anmälningstiden gick ut.

Om du vill anmäla många personer samtidigt, ladda ner vår Excel-mall som du hittar på anmälningssidan. Den ifyllda mallen importeras i Steg 2 i anmälningsformuläret.

Sista dag för individuell anmälan: 28 maj (anmälan senast en timme före start).

Anmälningstiden för blodgivargåvan gick ut 16 maj.

Individuella anmälningsavgifter:

  • Blodomloppet (10 km, 5 km och Promenad) – 440 kr
  • Lilla Blodomloppet,  Juniorloppet och Specialomloppet – 135 kr

Sista dag att beställa extra picknick-kasse med mat för fem personer var 16 maj.

Betalning

Företag och organisationer kan välja att betala mot faktura. Vi skickar fakturan via e-post eller som e-faktura. Var noga med att välja rätt alternativ. Organisationer inom offentlig sektor accepterar endast e-faktura. Var även noga med att fylla i korrekt adress för fakturan. Kontrollera med din arbetsgivare vid minsta osäkerhet.

Vi erbjuder även kortbetalning för både privatpersoner och organisationer.

Du som har en rabattkod väljer valfritt betalningssätt i Steg 3 i anmälningsformuläret och fyller sedan i rabattkoden längst ner på sidan.

Direktlänk

Ambassadörer 2024: Carolina Wikström och Simon Pettersson

Uppsalas två lokala blodomloppsambassadörer 2024 är långdistanslöparen Carolina Wikström och diskuskastaren Simon Pettersson.

Klicka för vår intervju med Carolina.

Klicka för vår intervju med Simon.

Direktlänk

Bansträckning

Klicka för andra filformat.

Banan för 10 km kommer att vara kontrollmätt. Övriga banor kontrollmäts inte.

  • Uppskattad längd 5 km: 4950 m
  • Uppskattad längd 2,5 km: 2440 m

Se fliken LILLA BLODOMLOPPET för information om Lilla Blodomloppet.

Direktlänk

Blodgivning och blodgivargåva

Blodgivargåvan delas ut till deltagande blodgivare vid GeBlod:s blodtrailer. För att få gåvan behöver du ha angett i samband med anmälan att du är blodgivare. Anmälningstiden för blodgivargåvan gick ut 16 maj.

Direktlänk

Evenemangsområde

Vi håller till på Gränby sportfält vid Uppsalas två nya fina idrottsarenor: inomhushallen IFU Arena och stadens nya friidrottsarena. Preliminär karta över evenemangsområdet.

Start för Blodomloppet sker från IFU Arenas södra sida. Målgång sker inne på friidrottsarenan.

Start och mål för Lilla Blodomloppet är på friidrottsarenans löparbanor.

Direktlänk

Förvaring

Det finns möjlighet att lämna in väskor och ryggsäckar för förvaring. Ta med eget regnskydd.

Platsen för väskinlämning kommer att meddelas i god tid före loppet.

Direktlänk

Juniorloppet

Juniorloppet avgörs i Gränbyparken med målgång på friidrottsarenan och är öppet för barn och ungdomar födda 2008-2014. Distansen är 2,5 km. Loppet sker med tidtagning.

Deltagare i Juniorloppet kan inte ingå i lag, men i gengäld är deltagaravgiften mycket lägre än för ”stora” Blodomloppet.

Juniorloppet har gemensam start med Specialomloppet.

Direktlänk

Lilla Blodomloppet

Lilla Blodomloppet avgörs på Uppsala friidrottsarena och är öppet för barn födda 2012 och senare. Distansen är 800 meter (två varv på löparbanorna).  De barn som vill springa med en vuxen får naturligtvis göra det utan extra kostnad.

Deltagare i Lilla Blodomloppet kan inte ingå i lag, men i gengäld är deltagaravgiften mycket lägre än för ”stora” Blodomloppet.

För äldre barn (födda senast 2014) erbjuder vi även det lite längre Juniorloppet (se separat flik).

Direktlänk

Miljöinriktning

Vår ambition

Blodomloppet i Uppsala arrangeras av Upsala IF Friidrott, som arbetar aktivt för att minska den miljöpåverkan som arrangemanget ger upphov till. Arrangemanget påverkar miljön på flera sätt och det är viktigt att vi som arrangör tar vårt ansvar för att begränsa och minska miljöpåverkan före, under och efter arrangemanget.

Vi lovar

  • att följa aktuell miljölagstiftning
  • att föra en kontinuerlig dialog med samtliga utställare och sponsorer med information om att eventet ska ha en minimal miljöpåverkan
  • att de informationskanaler som används i första hand är digitala medier som hemsida, sociala medier och nyhetsbrev
  • att inhyrda eller återanvända produkter prioriteras i det löpande arbetet inför och under själva arrangemanget
  • att arrangemang- och närområdet återställs i ursprungsskick efter arrangemanget
  • att miljömärkt eller komposterbart engångsmaterial prioriteras från den lokala arrangören där engångsmaterial är nödvändigt
  • att arbeta för att vegetariska, ekologiska, lokalproducerade, KRAV eller Fairtrade-märkta alternativ av mat och dryck serveras inför och under själva arrangemanget
  • att arbeta för att de bilar som används under arrangemanget är miljöklassade
  • att arbeta för att arrangemanget ska förbruka så lite el-energi som möjligt

Vi förväntar oss av dig att du som är funktionär eller deltagare, om det är möjligt

  • cyklar, går eller åker kollektivt till vårt arrangemang. Om du åker bil, försök samåka
  • slänger avfall på anvisad plats och sorterar korrekt
  • inte slänger energibars, gels eller liknande i naturen utan tar med sådant till nästa vätskestation/mål där sopkärl finns

Sök upp våra bemannade sorteringsstationer för att värna vår miljö! Det kommer att finnas sorteringskärl för pant, glas, kompost, plast, och brännbart på arenaområdet. Har du förpackningar kvar från picknickkassen som du inte öppnat? Lämna gärna in dessa obrutna förpackningar på anvisade platser eller där kassen hämtades, så ser vi till att det kommer till nytta på annat håll.

Tack på förhand för att du hjälper till. En god miljö skapar vi tillsammans!

Direktlänk

Nummerlappar

Utdelningen av nummerlappar och tröjor äger rum i friidrottshallen (F-hallen) på IFU Arena med ingång direkt in i hallen.

En och samma person kan hämta alla nummerlappar och tröjor i en anmälan. Det går bra att skicka ett ombud.

Vid nummerlappsutdelningen anger du OrderID för din anmälan. Detta sexsiffriga ID står på den utskickade PDF-bekräftelsen och går även att hitta i startlistan om man söker på någon deltagare (observera att anonyma deltagare inte visas med namn i startlistan). Mer hjälp för att hitta OrderID.

Öppettider:

  • Torsdag 23 maj: 12-13 och 16-19.
  • Fredag 24 maj: 12-13.
  • Måndag 27 maj: 12-13 och 16-19.
  • Tisdag 28 maj (tävlingsdagen): 15-18:30. Obs! Efteranmälningar och ändringar görs senast en timme före respektive start.

För att undvika långa köer rekommenderar vi att du som har möjlighet hämtar dina nummerlappar och tröjor före tävlingsdagen.

Direktlänk

Omklädning & Toaletter

Det kommer inte att finnas möjlighet till dusch.

Toaletter kommer att stå uppställda i anslutning till uppvärmningen och inne på friidrottsarenan.

Direktlänk

Parkering & Hitta hit

Det finns ett mycket begränsat antal platser för bilparkering i norra delen av arenaområdet. Vi rekommenderar att du tar dig till arenan med andra medel.

IFU Arena på Google Maps.

Direktlänk

Picknickkasse

Obs! På grund av sen leverans kan picknickkassar hämtas först från och med klockan 19. Vi beklagar förseningen.

Varje picknickkasse innehåller mat för fem personer och tillbehör (tallrikar, muggar och bestick). Picknickkassen hämtas mot uppvisande av picknickbiljetten, som du får vid uthämtningen av nummerlapparna. Kontrollera att du får rätt antal kassar ifall din biljett gäller för fler än en kasse.

  • Obs! Picknickbiljetten är tryckt på nummerlappskuvertet. SLÄNG INTE KUVERTET!

Uthämtningen sker i friidrottshallen från klockan 19. Se fliken EVENEMANGSOMRÅDE för en karta.

Alla picknickkassar ser likadana ut. Vi har inte möjlighet att erbjuda alternativa picknickkassar med anpassat innehåll.

Mer information om picknickkassen.

Direktlänk

Resultat & Priser

Länk till resultat

Du som deltar i Blodomloppet erhåller en t-shirt, nummerlapp och medalj. Om du angav i din anmälan att du är blodgivare, så får du dessutom en blodgivargåva. Deltagande lag får en picknickkasse i utbyte mot picknickbiljetten på kuvertet med nummerlapparna.

Tidtagning

Tidtagning erbjuds i Blodomloppet (10 km och 5 km) och Juniorloppet (2,5 km) och sker med chipteknik. Chippet sitter på en flik på överkanten av nummerlappen. Tiden som anges i den slutgiltiga resultatlistan kommer att vara nettotiden, alltså tiden från att du passerar under startbågen (inte tiden från startskottet). Observera att den tid som visas direkt efter målgång är preliminär och kan avvika från den slutgiltiga tiden.

Ingen tidtagning erbjuds i Promenad, Lilla Blodomloppet och Specialomloppet.

Resultatlistor

Blodomloppet Uppsala 2023

Blodomloppet Uppsala 2022

Blodomloppet Uppsala 2021

Blodomloppet Uppsala 2020

Blodomloppet Uppsala 2019

Blodomloppet Uppsala 2018

Blodomloppet Uppsala 2017

Blodomloppet Uppsala 2016

Blodomloppet Uppsala 2015

Blodomloppet Uppsala 2014

Blodomloppet Uppsala 2013

Blodomloppet Uppsala 2012

Blodomloppet Uppsala 2011

Blodomloppet Uppsala 2010

Blodomloppet Uppsala 2009

Blodomloppet Uppsala 2008

Blodomloppet Uppsala 2007

Blodomloppet Uppsala 2006

Direktlänk

Sjukvård

Vi återkommer med information.

Direktlänk

Specialomloppet

Specialomloppet avgörs i Gränbyparken med målgång på friidrottsarenan och vänder sig till personer med funktionsnedsättning eller andra anpassade behov. Distansen är 2,5 km. Loppet sker utan tidtagning.

Deltagare i Specialomloppet kan inte ingå i lag, men i gengäld är deltagaravgiften mycket lägre än för ”stora” Blodomloppet.

Se fliken TILLGÄNGLIGHET för mer information om tillgänglighet och ledsagare.

Specialomloppet har gemensam start med Juniorloppet.

Direktlänk

Starttider

17:00 Uppvärmning Lilla Blodomloppet – efter målbågen

17:15  Lilla Blodomloppet (tre startgrupper: först 10-12 år, sedan 6-9 år och till sist 0-5 år)

17:30 Uppvärmning Juniorloppet, Specialomloppet – på torget utanför IFU Arena

17:45  Juniorloppet, Specialomloppet

17:55 Uppvärmning 10 km – på torget utanför IFU Arena

18:10 10 km

18:20 Uppvärmning 5 km – på torget utanför IFU Arena

18:35  5 km (springa – snabbare än 30 minuter)
18:45  5 km (jogga/lunka i min egen takt)
18:55  Promenad

19:30 Prisutdelning – På innerplan

Du väljer fritt startgrupp på 5 km. Observera att båda startgrupperna ingår i samma tävling.

Direktlänk

Tröjor

Tröjor hämtas ut vid utdelningen av nummerlappar. Se fliken NUMMERLAPPAR för mer information.

Tröjornas utseende och storleksguide.

Du kan avstå från tröja i samband med anmälan genom att välja alternativet ”Jag avstår tröja!”. Tröjor som inte hämtas ut skickas vidare till nästa ort som arrangerar Blodomloppet. På så sätt undviker vi att slänga tröjor i onödan.

 

Direktlänk

Uppvärmning

Uppvärmning sker 15 minuter före första start för respektive distans.

Direktlänk

Vätskestationer

Se bankartorna under fliken BANSTRÄCKNING för information om vätskestationer på 10 km och 5 km.

Direktlänk

Ändringar

Ändringar kan göras via mejl (senast 17:00) eller vid nummerlappsutdelningen (senast en timme före start). Du kan byta namn på deltagare och även byta distans. Observera att byte från promenad till tidtagningsklasser kräver en ny nummerlapp med tidtagningschip.

Observera att det inte är tillåtet att delta under en annan persons namn i de klasser som erbjuder tidtagning (10 km och 5 km). Alla ändringar i dessa klasser måste registreras. Likaså måste byte av distans mellan 10 km och 5 km registreras. Arrangören förbehåller sig rätten att ogiltigförklara resultat för deltagare som inte följer dessa regler.

Anmälan är bindande. Vi återbetalar i normalfallet inte anmälningsavgifter. Vi hanterar dock uppenbara fel och misstag som begåtts vid anmälan, detta under förutsättning att du hör av dig snarast möjligt efter att du har gjort din anmälan.

Om du uteblir från start behöver du inte meddela oss.

Direktlänk

Tillgänglighet

Alla deltagare oavsett förutsättningar är välkomna att delta i Blodomloppet.

Vi tar inte ut någon avgift för ledsagare eller assistent, som alltså inte behöver anmäla sig till loppet som deltagare. Ledsagare eller assistent som önskar egen nummerlapp och tröja behöver dock anmäla sig och betala anmälningsavgift.

Deltagare med nedsatt syn som har behov av ledsagare är välkomna att delta. Bär gärna en väst så att andra deltagare visar extra hänsyn. På grund av trängseln kan vi inte erbjuda möjligheten att delta med ledarhund.

Brukare av rullstol är varmt välkomna att starta i promenadklassen.

Stavar och barnvagnar får tas med i promenadklassen. Vänligen starta långt bak och ta hänsyn till övriga deltagare vid trånga partier längs banan. På grund av olycksrisken avråder vi från att springa eller jogga med stavar eller barnvagn.

Av hänsyn till hundrädda och att det bitvis är trångt efter banan ber vi deltagare att inte ta med hunden.

Direktlänk

Vi arrangerar Blodomloppet i Uppsala

Upsala IF Friidrott

E-post: uppsala@blodomloppet.se

Blodcentralerna i Uppsala

Tel: 018-611 41 00
E-post: blodcentralen@akademiska.se

NU FINNS SPELLISTAN FÖR DIG SOM UNDRAR VARFÖR DET BEHÖVS ETT LOPP SOM UPPMÄRKSAMMAR BLODGIVNING.

Den räddade spellistan