Niclas Luthman, grundare av NICK’S: ”Hälsa får aldrig bli tråkigt”

Vid 2017 års Blodomlopp fanns NICK’S på plats och delade ut sina sockerfria kexbars. Samarbetet fortsätter även 2018 och vi passade på att ta en pratstund med grundaren Niclas Luthman om NICK’s, hans syn på hälsa och tankarna inför årets Blodomlopp.

Av Blodomloppet
23 februari 2018
Twitter Facebook

Idén till NICK’s började med att Niclas Luthman själv hade värk i rygg, ont i leder och var på väg att få diabetes. Anledningen identifierades till hans matvanor, något som när han väl tog tag i dem gav honom ett ”närmast maniskt hälsointresse”.

Niclas berättar att han läste tiotusentals sidor tvärvetenskap (52 000 till han tappade räkningen) och lade om sin kost.

– Jag mådde enormt mycket bättre men saknade ändå något i mitt liv – njutningen av en stor tallrik pasta, en rejäl chokladbit till kaffet, eller den läsk jag tidigare unnade mig varma sommardagar, berättar Niclas i storyn om NICK’S.

När man läser om NICK’S och ser hur snabbt ni vuxit är det svårt att inte bli imponerad. Var hittar du drivkraften och energin till att utmana en så etablerad bransch som sockerindustrin?

– När jag tänker på vad som har varit roligt i mitt liv är väldigt mycket kopplat till barndomen. Enkla saker, som att äta glass på somrarna eller bli glad över choklad i påskägget. Förr i tiden kostade godis, läsk och glass mer än det gör idag. Det blev en sorts högtidspunkter som man såg fram emot på ett annat sätt än vad många gör idag.

– Idag är tillgängligheten så stor att sötsakerna blir självklart.

Mer än hälften av befolkningen har övervikt eller fetma

Folkhälsomyndigheten har under det senaste decenniet sett en ökning av övervikt och fetma hos svenska folket. 2016 var andelen av befolkningen med övervikt 36 procent och 15 procent hade fetma. Sammanräknat betyder det att mer än hälften av befolkningen har övervikt eller fetma.

Hur stor roll har godiskonsumtion och socker i maten i den vikande hälsoutvecklingen, enligt dig?

­­– Man kan fråga sig varför naturfolket mådde bättre än vad vi gör idag. Tittar man historiskt på vad som ändrat sig så har människor idag extremt mycket större blodsockersvängningar jämfört med förr. Visst åt de sött på stenåldern också, men då var det frukt, och bara när det var säsong, inte hela tiden. Det fanns en annan variation.

– Vuxna människor äter sjutton kilo godis per år i genomsnitt, vilket innebär att många äter 30 kilo och en hel del mer än så. Någonting har ju kört i diket, det är helt uppenbart. Njutningen har blivit extremt billig.

– Diabetes växer över hela världen och hjärt- och kärlhälsa verkar mer förknippat till socker än många kunnat tro. Kan vi med våra produkter göra skillnad är vi på rätt väg.

Du har tidigare sagt att blodsockret är en viktig faktor för att må bra. Kan du utveckla det?

– Många människor har inte koll på sitt blodsocker, vilket är synd. Man behöver inte vara diabetiker för att ha vinning av det. Om man till exempel vill gå ned i vikt är en av de viktigaste sakerna just att hålla koll på blodsockret.

Matvanor är väldigt tätt kopplat till hälsa. Hur ser du på hälsa som begrepp?

– När du säger hälsa så vill jag direkt koppla ihop fysisk och psykisk hälsa. Att må bra för mig är att ha roligt också. Det tror jag många glömmer, att hälsa ska vara summan av alla delar.

Lever ni som ni lär på NICK’S?

– Ja, vi är nog i alla fall den arbetsplats i Sverige som äter mest choklad. Haha, vi äter mest godis av alla, och vi är i fin form!

– Jag tror på att få folk att må bra på jobbet. Och man kan faktiskt ha mycket mera kul på jobbet än att säga att det är kick-off en gång om året.

Ni var samarbetspartner till Blodomloppet i fjol och fortsätter i år igen. Varför är Blodomloppet viktigt för er?

– Jag var där (Blodomloppet i Stockholm) och såg vad det var. Ni har en massrörelse med förfärligt många glada människor!

– Alltihop, hela upplevelsen av att vara där, det var så positivt. Och det är vad vi på NICK’S också står för, vi vill göra något positivt.

Gör ni mycket av den här typen av samarbeten och evenemangsbesök?

– Vi är på plats på många platser och event, allt från svenska fjällen till Pridefestivalen. Och vi står i en hel del butiker runt om i landet. Man måste se konsumenten.

– I fjol var jag själv ute på Blodomloppet i Stockholm och delade ut våra kexbars. Även våra investerare är så engagerade att de följde med ut på Djurgården för att träffa konsumenterna.

Kommer du delta i årets lopp?

– Jag personligen kommer vara på plats i Stockholm för att dela ut produkter och träffa era deltagare. Mitt engagemang är bäst om jag är med på plats, även fast jag inte deltar i själva loppet, avslutar Niclas Luthman, grundare av NICK’S.

Fakta: NICK’S manifest

”Vi på NICK’S anser att det är självklart att snacks inte bara ska smaka gott, de skall även vara bra för dig och de människor du älskar. Låter rimligt, eller hur? För att leda oss mot denna vision har vi skapat detta manifest. 

Vi har inte förändrat världen ännu. Men vi har produkter som vi tror kan göra det och du kan lita på att vi försöker. För om inte vi gör det, vem gör det då?

  • För oss handlar mat om njutning. Smaken kommer alltid först.
  • Vi tillsätter aldrig socker i någon av våra produkter. Inte nu, inte någonsin.
  • Hela vårt sortiment är fritt från vete och gluten. Inte för att det är trendigt utan för att vete snabbt blir socker i kroppen.*
  • Vi använder aldrig artificiella sötningsmedel som Aspartam eller Acesulfam K.
  • Vårt mål är att ge dig ett bättre val varje dag, vi finns till för dig! Därför lovar vi att lyssna på alla dina synpunkter om vad du vill stoppa i din kropp.

(*Äter du vete och andra ”tomma kolhydrater” stiger ditt blodsocker snabbt. Ideliga och kraftiga blodsockersvängningar är negativa för din vikt och hälsa.)”

Källa: NICK’S