Har du sett något lag på sistone inom någon idrott som inte haft ICA:s logotyp på sin matchtröja? Nej, vi tänkte väl det. Oavsett om det gäller elitlag eller knattelag finns ICA där. Anledningen till det är de lokala ICA-handlare som brinner för orten de kommer ifrån. Men idrott är inte bara match och lagidrott. För gänget på ICA Maxi Linköping är Blodomloppet en självklar höjdpunkt på året.
Vad har ICA-handlare runt om i vårt avlånga land gemensamt? Jo, sitt starka, lokala engagemang. Just därför har ICA genom decennierna varit en av den svenska idrottsrörelsens allra flitigaste sponsorer. Precis som att en ICA-butik är ett nav i lokalsamhället är ju idrottsföreningen också ett. Den ger invånarna på orten tillgång till en meningsfull fritid, håller igång barn och ungdomar, anordnar lokala evenemang och bygger ovärderlig gemenskap. Ett så viktigt arbete vill självklart de lokala ICA-handlarna vara med och bidra i.
Det är inte ICA centralt som bestämmer hur och vad ICA-handlarna ska sponsra, utan initiativen kommer från entreprenörerna själva. Och ofta är det närheten som styr engagemanget. På ICA Maxi i Linköping mobiliserar den årliga, lokala upplagan av Blodomloppet hela personalen:
– Målet är att vi ska bli 40 stycken från butiken som springer, säger Johan Östlid, sponsringsansvarig och marknadschef.
Att vara med i loppet har blivit en tradition för oss. Vi brukar mötas tidigt på morgonen och sätta upp vårt tält på arenaområdet. Där jobbar vi sedan hela dagen för att dela ut fika till alla. Alla som springer gör det förstås i en tröja med vår Maxi-logga på. Efter loppet samlas vi och har picknick.
En Blodomloppet-dag är det full fart i ICA Maxi Linköpings tält för butikens medarbetare. Att 10 000 hembakade bullar går åt är inte ovanligt.
Johan Östlid själv satsar i år på 5 kilometersloppet. Men marknadschefen har krut i benen. I sitt bästa Blodomlopp gjorde han milen på 43 minuter. Kollegorna på ICA Maxi Linköping har alltså en vass tid att mäta sig emot när de ställer sig på startlinjen. Att de dessutom springer för ett gott ändamål ger deltagandet en extra dimension.
– Vi har flera blodgivare här i personalen, säger Johan Östlid.
– Tack vare att vi har vårdcentralen Min doktor i lokalerna har vi fått kunskap om den brist på blod som finns i dag. Eftersom vi är 260 anställda vet vi att vi kan göra skillnad om bara några till bestämmer sig för att donera. Min fru och jag har faktiskt registrerat oss som blodgivare nu i år.
ICA är även huvudpartner till Blodomloppet. Under alla de 20 blodomlopp som springs från Umeå i norr till Malmö i söder finns ICA med och delar ut picknickpåsar till alla som tävlar i lag. I Linköping brukar evenemanget bli en riktig folkfest, då loppet går genom stadens centrala delar.
– Det är ett väldigt publikt lopp, säger Johan Östlid.
– Restaurangerna har uteserveringarna öppna och folk står och hejar längs med gatorna. Det är den lokala löparklubben IK Akele som ansvarar för arrangemanget. De är riktiga eldsjälar och enormt proffsiga, vilket så klart gör det extra roligt för oss att samarbeta med dem.
ICA Maxi Linköping har ett omfattande sponsringsengagemang, både inom idrott och välgörenhet. Framför allt är det barn och ungdomar som ligger butiken extra varmt om hjärtat, säger Johan Östlid.
– Alla våra kunder är lika viktiga. Men vi har ett särskilt engagemang för barnen, som vi vill uppmuntra att röra på sig och äta bra. Vår handlare Tomas Lundvall brinner verkligen för att vi ska vara med och göra skillnad i Linköping. När vi visar på våra sociala medier att vi gör insatser i samhället får vi alltid så positiva reaktioner. Det värmer i hjärtat.
Runtom i landet finns mängder av lokala entreprenörer som brinner lika mycket för den lokala idrottsrörelsen som ICA Maxi Linköping gör. Ett rikt idrottsliv gör människor friskare, gladare och ökar känslan av tillhörighet. Med god lokalkännedom och stort nätverk har Sveriges 1500 ICA-handlare en unik möjlighet att bidra på det sätt och på de platser där stödet verkligen gör nytta. Närheten ger storheten. För ICA och för svensk idrott.