Sveriges största motionslopp

FAQ – Frågor & Svar

Här samlar vi frågor och svar för att ge vägledning kring vanliga funderingar.

Observera att på grund av coronapandemin så kan läget förändras med kort varsel. Vi uppdaterar så fort vi kan med aktuell information.

 

Uppdatering Blomloppet på distans

Följande sektion är uppdaterad 5 juni 2020.

Varför arrangerar ni inte loppen som vanligt?

På grund av covid-19 och Folkhälsomyndighetens restriktioner för fysiska evenemang har vi inte möjlighet att arrangera traditionella motionslopp i år.

Istället för att ställa in årets lopp har vi valt att ställa om till Blodomloppet på distans.

Genom att arrangera Blodomloppet på distans kan vi även i år uppmärksamma vikten av att ge blod och hjälpa blodcentraler runt om i landet att öka kännedom och kunskap om blodgivning.

När arrangeras Blodomloppet på distans?

Vi på Blodomloppet flyttade tidigt vårens lopp (maj-juni) till sensommaren. Alla lopp kommer med andra ord att genomföras under augusti och september.

Se årets datum här: Våra lopp

Vad ingår i startpaketet?

Ett startpaket till Blodomloppet på distans innehåller:

  • Nummerlapp att gå eller springa i
  • Träningströja i funktionsmaterial med årets design
  • Medalj

Kan jag avstå startpaketet?

Ja, när du anmäler dig kan du välja att inte få något Startpaket.

Hur mycket kostar det att delta?

Det kostar 200 kronor per person att delta i Blodomloppet på distans. Anmälningsavgiften är samma oavsett vilken ort du deltar på.

Lilla Blodomloppet för barn kostar 100 kr.

När är sista anmälningsdag?

Sista anmälningsdag är två veckor innan respektive lopp. Anmäler du dig innan sista anmälningsdag får du ditt Startpaket hemskickat i god tid innan loppets datum.

Du kan även efteranmäla dig om du vill delta senare. Aktuella datum hittar du i anmälningssystemet.

Jag hade redan anmält mig till Blodomloppet innan Blodomloppet på distans lanserades, vad händer då?

Din anmälan flyttas automatiskt till de “nya” loppen. Observera att vårens Blodomloppet har nya datum så att alla lopp arrangeras under augusti och september. Nya datumet hittar du här: Våra lopp

Jag kan inte det nya datumet, vad ska jag göra då?

Om du inte kan det nya datumet kan du välja mellan olika alternativ:

  • Du kan välja att delta i ett annat Blodomlopp (ett annat datum).
  • Du kan ge bort/sälja din plats till någon annan, innan sista anmälningsdag är det gratis att ändra namn och sträcka.
  • Du kan efterskänka din anmälningsavgift till den lokala arrangörsföreningen.
  • Du kan få ett presentkort på summan som du kan använda 2021.

Kontakta kansli@blodomloppet.se för att få mer information.

Ingår det någon picknickkasse i år om man anmäler ett lag?

Nej, upplägget med Blodomloppet på distans innebär dessvärre att det inte ingår någon picknickkasse i år.

Har ni några rabatter i år?

Nej, det här speciella året har Blodomloppet inga rabatter på anmälningsavgiften.

Har ni någon blodgivargåva i år?

Nej, i år delas inga blodggivargåvor ut.

Kommer det finnas någon resultatlista i år?

Ja, vi kommer ha en manuell resultatlista som är valfri att delta i, men vi kommer inte ha någon prisutdelning.

Du som vill springa 5 eller 10 kilometer på tid använder en träningsklocka eller app för att mäta sträcka och tid. När du är klar med ditt ”lopp” skickar du en skärmdump från telefonen eller ett foto på din klocka till oss på Blodomloppet. Vi uppdaterar därefter resultatlistan löpande!

Vi återkommer inom kort med mer info om resultatrapporteringen samt till vilken adress du skickar in ditt resultat.

Jag vill vara med, men vet inte var någonstans jag ska genomföra mitt lopp. Har ni tips på var jag kan gå, jogga eller springa?

Absolut! Du som vill testa en ny runda eller upptäcka bra löpsträckor på din hemort hittar förslag på träningsslingor och uppmätta sträckor på hemsidan för respektive ort/lopp (välj här: Våra lopp).

Träningsrundorna är inskickade av våra lokala arrangörsföreningar och uppdateras efterhand.

Vårt företag vill göra Blodomloppet som en ”rolig grej”, hur ska vi göra?

Vad roligt! Ni anmäler er via anmälningssystemet till den ort/det datum ni vill delta på. En nyhet för i år är att ni kan vara upp till 50 personer i ett lag.

Är ni fler än 50 personer och vill ha alla era Startpaket skickade till en (1) adress får ni gärna kontakta oss via e-post: kansli@blodomloppet.se

När det kommer till hur ni på företaget aktiverar ert deltagande är det bara fantasin som sätter gränser. Att utmana chefen brukar vara en populär idé bland företag som deltar i Blodomloppet, åtminstone för somliga på arbetsplatsen…

Vad skiljer Blodomloppet från andra motionslopp?

Blodomloppet arrangeras i syfte att uppmärksamma vikten av att ge blod.

Loppen grundades 1993 för att öka kännedomen om blodgivningen i Sverige och för att underlätta rekrytering v nya blodgivare. Det är vårt mål än idag.

Vi uppmuntrar dig som vill läsa mer om hur du gör för att bli blodgivare att besöka GeBlods hemsida.

Läs mer här: Blodomloppet på distans


Uppdatering Corona

Följande sektion är uppdaterad 20 april 2020.

Jag är redan anmäld till årets lopp, vad händer med min anmälan?

Din anmälan flyttas automatiskt till det nya datumet som du hittar här: Våra lopp

Tipsa gärna vänner och kollegor om det nya datumet och att de ska anmäla sig så tidigt som möjligt för att underlätta planeringen och arrangemanget.

Jag anmälde mig till ett av vårens lopp, men kan inte det nya datumet, hur gör jag?

Om du inte kan det nya datumet kan du välja mellan olika alternativ:

  • Du kan välja att delta i ett annat Blodomlopp. Kontakta kansli@blodomloppet.se för att få mer information.
  • Du kan ge bort/sälja din plats till någon annan, innan sista anmälningsdag är det gratis att ändra namn och sträcka.
  • Du kan efterskänka din anmälningsavgift till den lokala arrangörsföreningen.
  • Du kan få ett presentkort på summan som du kan använda 2021.

Vi hade en kundsida på vårloppen, finns den kvar?

Ja, er kundsida finns kvar med samma länkar som tidigare, skulle den inte fungera ta kontakt med kansli@blodomloppet.se så hjälper vi dig.

Om läget i samhället inte förändras, när tar ni i så fall beslut om vad som händer med höstens lopp?

Om något ändrar våra planer kring årets lopp tas beslut av Blodomloppets styrelse senast den 15 juni.

Blodomloppet arbetar på olika lösningar för att göra årets lopp så bra som möjligt och vår ambition är att loppen arrangeras anpassade efter rådande rekommendationer.

Vad händer med min anmälan om loppet inte kan genomföras som vanligt i höst?

Om loppet inte kan genomföras som vanligt kommer du att få mer information så fort vi vet mer. Det kan till exempel bli så att:

  • Du springer ett “virtuellt” Blodomlopp där det inte sker någon återbetalning av avgift, utan du får tröja, medalj och nummerlapp att springa i. Mer information om detta eventuella scenario kommer inom kort.
  • Du väljer att inte springa det “virtuella loppet”, men hämtar ut tröja, medalj och nummerlapp för att springa ditt eget lopp (själv eller tillsammans med andra). Ingen återbetalning av avgift. Mer information om detta eventuella scenario kommer inom kort.
  • Du väljer att inte springa, inte få en tröja, medalj eller nummerlapp, men vill hjälpa Blodomloppet och stötta arrangörernas ungdomsverksamhet genom att donera din startavgift.
  • Du väljer att inte alls vara med och får din avgift tillbaka, minus 30 kr som är en serviceavgift. Du får i detta alternativ inte någon tröja, medalj eller nummerlapp.

Vi uppdaterar så fort vi vet mer kring dessa eventuella scenarion.

Om ni förändrar något kring årets lopp, hur får jag veta det?

Vi meddelar i alla våra kanaler; på blodomloppet.se, i sociala medier samt via e-postutskick till alla anmälda deltagare så fort något skulle ändras.

När är sista anmälningsdag för mitt lopp?

Du hittar information om sista anmälningsdag på blodomloppet.se och i vårt anmälningssystem.

Försök att anmäla dig/er så tidigt som möjligt för att underlätta loppens planering och arrangemang. 2020 är ett utmanande år för Blodomloppet och alla arrangerande idrottsföreningar. Vi hoppas att du vill vara med så att vi kan arrangera loppen även kommande år!


Allmänna frågor och svar

Nedan följer allmänna frågor och svar för Blodomloppet.

Vilken tid startar loppet?

Alla lopp startar en vardagkväll, men tiderna varierar från lopp till lopp. Du hittar starttiden till ditt lopp i anmälan eller på loppets informationssida. Läs mer om respektive lopp här.

Hur mycket kostar det att vara med? 

Deltagaravgiften i Blodomloppet varierar beroende på vilken ort du deltar på. Varje lokal arrangör sätt sitt pris inom ett centralt intervall. Normalt sett kostar det mellan 250-320 kronor för enskild deltagare. Ibland förekommer rabatter och erbjudanden vilket kan påverka priset. Läs mer om respektive lopp här.

Är jag försäkrad när jag deltar?

Föreningen Blodomloppet Sverige, som är nationell arrangör, har ingen olycksfallsförsäkring för dig som deltagare. Alla deltagare uppmanas att se över sitt eget försäkringsskydd.

Jag har inte fått någon bekräftelse via e-post på min anmälan. Vad ska jag göra?

Vi skickar inte ut några bekräftelser via e-post. Har du fått ett ordernummer i samband med din anmälan är allt i sin ordning.

Måste jag vara blodgivare för att delta i blodomloppet? 

Nej, du behöver inte vara blodgivare för att delta. När du är med i Blodomloppet hjälper du oss att uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen.

Hur blir jag blodgivare?

Vid varje lopp finns GeBlod på plats. Vill du anmäla ditt intresse för att bli blodgivare blir både vi och alla dina medmänniskor väldigt glada. Läsa mer om blodgivning på www.geblod.nu.

Kan man vara både tjejer och killar i laget?

Ja, det roliga med Blodomloppet är att du kan mixa ditt lag hur du vill – killar och tjejer, unga och gamla. Det spelar heller ingen roll om ni deltar på olika distanser. Alla är välkomna och ni kan delta i samma lag!

Kan vi vara fler än 5 personer i ett lag?

Nej, varje lag består av 5 deltagare. Ytterligare deltagare anmäls som individuella och i samband med anmälan finns möjligheten att beställa en extra picknickkasse.

Fotograferar ni under loppet?

Ja, under alla våra arrangemang kommer det att finnas fotografer på plats. Bilder kan komma att läggas ut på Blodomloppet.se, vår Facebooksida eller användas i inbjudan eller annan marknadsföring av Blodomloppet. Vi har i skrivande stund ingen fototjänst och kan därför inte garantera att våra fotografer lyckas fånga dig på bild under loppet.

Hur gör jag för att inte stå med i start- och resultatlistorna på nätet?

Om du inte vill stå med i start- och resultatlistorna klickar du i rutan “Jag vill inte att min anmälan ska synas på Internet” i samband med anmälan.

Storleksguide för Blodomloppets t-shirts

Nedan hittar du mått för respektive t-shirt storlek. Måtten är angivna i cm och är ungefärliga.

Storlek Bröstbredd Plagglängd
110

33

45

120

36

50

130

37

55

140

40

59

150

41

61

S

47

65

M

50

67

L

52

68

XL

56

72

XXL

58

73

XXXL

61

75

OBS! Dessa Frågor & Svar ska ses som vägledande men inte definitiva. Sidan uppdateras löpande och förändringar kan uppkomma.

Grundare

Huvudsponsorer

Nationell sponsor