Expressen blir ny huvudpartner till Blodomloppet. En gemensam vilja är att samarbetet skall leda till att uppmärksamma och manifestera behovet av blodgivning, främja en hälsosam livsstil samt öka deltagarantalet i ett av landets största motionsevenemang.
För Bonnier News, Nordens största mediekoncern, är en sund arbetsplats och ett välmående samhälle viktigt. Samarbetet med Blodomloppet ger koncernen och dess olika varumärken såväl exponerings- som goodwill-värde. Blodomloppet tar ett stort socialt ansvar i landet och skapar positiva förebilder, något som är viktigt för Bonnier News. Samtidigt tar loppen ett stort samhällsansvar och sätter människor i alla åldrar i rörelse.
– Expressen är en tidning för alla, precis som Blodomloppet är ett evenemang för alla som vill. Hälsa och idrott är viktiga delar av vår journalistik och därför känns det här samarbetet extra roligt, säger Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare för Expressen, som är det varumärke som kommer exponeras gentemot löparna.
– Blodgivning är ett av få områden som bara kan ges mellan människor och är på så sätt en viktig samhällsfråga. Alla vi människor har någon i vår närhet som behöver blod för att klara ett trauma eller sjukdom. Om man inte kan ge blod av någon anledning så kan man alltid vara ambassadör och uppmärksamma vikten av blodgivning, säger Tomas Hoszek, ordförande i föreningen Blodomloppet
– Blodomloppet är en väldigt fin kanal för det samtidigt som deltagandet främjar en hälsosam livsstil och allt överskott går till föreningsverksamhet. Vi är oerhört glada över samarbetet med Bonnier News och Expressen då det kommer att sätta fokus på den viktiga frågan, fortsätter Tomas Hoszek.
Bonnier News kommer erbjuda både medarbetare och läsare att springa de olika loppen.
Avtalet är skrivet på ett år men båda parter har en gemensam ambition att förlänga det ytterligare två år.
Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.