”Blodomloppet visade sig vara en fantastisk aktivering för oss”

Nordens största mediekoncern, Bonnier News, blev Blodomloppets nya huvudpartners nära inpå starten av säsongen 2023. Trots kort framförhållning lyckades man få med hela 430 medarbetare att delta på Blodomloppet runt om i Sverige. Vi har pratat med Anna Lotsander, Head of Talent and Development, och Linda Askervall, projektledare marknad & event, om hur Bonnier News jobbar för att hålla sina medarbetare friska.

Av Blodomloppet
30 oktober 2023
Twitter Facebook

Hej Anna och Linda! Berätta mer om Bonnier News!

Bonnier News är nordens största mediekoncern. Bland våra omkring 200 olika varumärken finns några av Sveriges största och mest kända nyhetsmedier, till exempel Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri. Bland våra varumärken finns också nära 50 lokaltidningar över hela landet, några av Sveriges mest lästa magasin och en rad olika branschmedier.

Vi ägs av familjen Bonnier som har en stark publicistisk tradition sedan 1804. Bonnier News är i dag ett operativt självständigt bolag med egna värderingar, men all vår verksamhet är förankrad i familjens vision och kärnvärden.

Vi har omkring 8 000 anställda inom koncernen, verkar i 13 olika länder och har hela 2,6 miljoner prenumeranter, varav 1,7 miljoner bara i Sverige. Alla våra medarbetare bidrar med olika perspektiv för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag, att hjälpa medborgare och organisationer att fungera i ett demokratiskt samhälle. Vi för det fria ordet framåt och vi gör det tillsammans.

Bonnier News är sedan 2023 partner till Blodomloppet, hur har ni engagerat er personal i loppen runt om i Sverige?

Blodomloppet visade sig vara en fantastisk aktivering för oss. Eftersom vi inte bara valde att engagera personalen, utan också gå in som partner och sponsor, blev det ett väldigt bra samarbete mellan vår marknadsavdelning och HR.

Trots att vi startade upp samarbetet med Blodomloppet ganska tätt inpå årets första lopp i Malmö, upplevde vi snabbt att det fanns ett väldigt stort internt intresse för loppen.

Vi bestämde tidigt att vi skulle bjuda personalen på anmälningsavgiften och uppmuntrade till att göra loppen till en rolig teamaktivitet. Och det gick verkligen hem! Totalt var vi omkring 430 medarbetare som sprang något av de tio lopp som vi hade möjlighet att anmäla oss till.

Inför loppen höll vi två digitala inspirationsföreläsningar med den svenska världslöparen Andreas Almgren där han bland annat visade bra löpskolningsövningar. Vi hade också möjlighet att tillsammans med Blodomloppet i Stockholm erbjuda ett lunchträningspass lett av Malin Ewerlöf, som är en av Sveriges främsta löpare genom tiderna.

Nu i höst, när vi sammanställt alla resultat, ska vi också dela ut ett antal interna priser. Det känns roligt att kunna uppmärksamma både enskilda medarbetare och team som utmärkte sig lite extra i löparspåret.

Allt detta är vi övertygade om bidrog till det stora intresset. Vi ser redan nu fram emot nästa år då vi, med mer tid för planering, hoppas kunna locka ännu fler medarbetare till startlinjen. Vi hoppas också kunna utveckla våra aktiveringar gentemot övriga löpare och också kunna få med oss annonskunder och kanske till och med våra läsare och prenumeranter. Möjligheterna är oändliga.

Vilken nytta såg ni med partnerskapet?

För oss har det varit väldigt viktigt att på ett naturligt sätt bidra till den samhällsinsats som Blodomloppet och dess arrangörsföreningar gör. Det handlar ju om allt från att främja folkhälsan och den så viktiga blodgivningen till att bidra till arrangörsföreningarnas barn- och ungdomsverksamhet. Att vi också kunde exponera våra olika varumärken, både nationella och lokala tidningstitlar, gentemot tiotusentals löpare och publik över hela landet, var så klart ovärderligt. Att våra varumärken associeras med Blodomloppet känns väldigt bra!

Tittar vi på den interna nyttan som partnerskapet gav oss, så var det roligt att kunna samarbeta över avdelningsgränser och göra en gemensam insats. Till nästa år hoppas vi som sagt kunna utveckla det hela än mer. En vision är att Blodomloppet då blir en naturlig mötesplats för oss och våra partners, leverantörer, kollegor och läsare.

Varför tycker ni att Blodomloppet är ett bra komplement i ert friskvårdsarbete?

Blodomloppet är inte bara en enskild aktivitet, det är också ett utmärkt träningsmål. Vi är övertygade om att det är viktigt att ha mål med sin träning, och om målet samtidigt är något man gör tillsammans med sina kollegor blir det extra motiverande.

När vi valde att bli partner till Blodomloppet var också en stor orsak möjligheten att springa lopp på så många orter. Vi har verksamhet i hela landet, och vill så klart engagera så många av våra medarbetare som möjligt. Då är Blodomloppet perfekt då vi kan få medarbetare från olika håll i landet att hitta ett lopp som passar dem.

Att Blodomloppet också bidrar till den viktiga blodgivningen är så klart också väldigt roligt! Av våra medarbetare så var det många som också anmälde intresse för att bli blodgivare.