Tillsammans blir vi bättre

Alla mår bättre när barn och unga lockas till rörelse på lekfulla sätt. Därför ackompanjeras Blodomloppet på alla orter också av Lilla Blodloppet. Och därför ser ICA Maxi i Växjö till att hjälpa till så att så många som möjligt anmäler sig när Lilla Blodomloppet kommer till stan.

Av Blodomloppet
08 juli 2024
Twitter Facebook

– Vi har starka marknadsföringskanaler, det vet vi. Så då ser vi till att överallt vi kan, i reklamblad, på trottoarpratare och i sociala medier, prata om Lilla Blodomloppet, berättar Johan Herdeby, som är vice handlare och marknadschef på ICA Maxi Växjö.

Och visst gör det skillnad när loppet får sådan synlighet.

– Deltagarantalet har gått från några tiotal till några hundratal anmälda sedan vi började hjälpa till med marknadsföringen lokalt, och det är ju en fin utveckling.

Som de allra flesta av landets nästa 1 500 ICA-handlare har ICA Maxi Växjö ett stort lokalt sponsringsengagemang. Men det har förändrats en del de senaste åren.

– Förr var det självklart att vi skulle synas med logga på elitlagens tröjor och matcharenor. Vi sponsrar fortfarande Växjö Lakers, elithockeylaget här i stan, men mer med subventionerade biljetter på familjeläktaren så alla ska ha möjlighet att se sina idoler. Vi stöttar också deras barn- och ungdomssektioner, med lite extra fokus på flicklagen, som ju inom hockeyn fortfarande ligger lite efter resursmässigt.

ICA Maxi Växjö stöttar idrotten

Inom fotbollen stöttar ICA Maxi Växjö även elitlaget Öster, men mest deras satsning ”Öster i samhället”, där man till exempel bedriver nattfotboll, som ett alternativ för kidsen till att hänga på stan.

– Att träffa fler vuxna och få ett annat sammanhang har vi sett har stor betydelse för de här ungdomarna, som ibland är lite på gränsen till att halka snett. Där känns det väldigt bra att kunna vara med och bidra.

ICA har i många år haft ett starkt och tydligt partnerskap med Blodomloppen där hundatusentals picnicpåsar delats ut till deltagarna genom åren.

– Det är ett viktigt sammanhang för oss att bidra till, säger Teddy Falkenek som jobbar med varumärkesengagemang och samarbeten på ICA Sverige.

– Och när vi kan koppla ihop det med ett lokalt engagemang, som i Växjö och på många andra orter i landet, då blir det ännu bättre.

Att finnas på orten och vara en del av den menar Johan Herdeby är nyckeln till framgångsrika samarbeten.

– Vi känner våra kunder, vi är själva en del av samhället och de här föreningarna och evenemangen och vet var vi kan bidra och göra skillnad. Där har vi en roll att spela och det känns bra att kunna göra det. Om alla bidrar på sitt sätt så kan vi tillsammans skapa ett bättre samhälle.

Maxi-handlarna i området går också ihop och arrangerar MICA-loppet på våren, ett enkelt och lekfullt löplopp som utgår från butikerna.

– Då kommer det alltid fram barn och frågar om det ”blir ett sånt där höstlopp också”. Det är Lilla Blodomloppet de menar. Så vi vet att vi tillsammans med Blodomloppet gör avtryck häromkring. Det är ett fint kvitto.