Välkommen till Blodomloppet Västerås

Gå, jogga eller spring, 5 eller 10 km för den livsviktiga blodgivningen. Anmälan är öppen!

PM / Information

Anmälan

Anmälan görs individuellt eller i lag. Ett (1) lag kan bestå av 3-5 deltagare och går att fylla på upp till 5 personer t.o.m. måndag 25/8. Kostnaden för lag avser alltid 5 deltagare och då ingår en picknick avsedd för 5 personer. Lagdeltagare inom samma lag kan delta i olika distanser/klasser (dock ej Lilla Blodomloppet).

Om du vill anmäla många personer samtidigt, ladda ner vår Excel-mall som du hittar på anmälningssidan.

Kontakta kansli@blodomloppet.se om du vill få hjälp att skapa en kundsida eller rabattkod, passar ditt företag som anmäler fler än 20 deltagare.

Anmälningsavgift

  • 300 kr Blodomloppet (5 eller 10 km)
    Efteranmälan från 21/8 – 400 kr
  • 100 kr Lilla Blodomloppet
    Efteranmälan från 21/8 – 150 kr

Sista ordinarie anmälningsdag är den 20 augusti. Det är också sista dagen att anmäla ett lag. Efteranmälan individuellt är möjlig tom 27 augusti kl. 17.30. Efteranmälan görs på anmälningssidan.

Direktlänk

Bansträckning

5 km och 10 km: Start/mål sker på Rocklunda området, fotbollsplanerna norr om ridhuset. Banorna kommer vara snitslade med Blodomloppet-snitslar och  flaggvakter kommer vara utplacerade på strategiska platser.

Karta (klicka här)

Lilla Blodomloppet: Loppet består i år av två lopp för barn 1-12 år där en sträcka är ca 1400 meter och startar startar 17.15 och den anda är ca 500 meter och startar 17.25. Starten går vid startbågen där de längre loppen startar och sträcker sig runt Rocklunda IP. Målgången sker under målbågen. Alla deltagare får en t-shirt, medalj och en målpåse från ICA Maxi Hälla. Uppvärmning framför scenen ca 17.00.

 

Direktlänk

Blodgivargåva

Blodgivargåvan delas ut vid blodcentralens tält.

Direktlänk

Dela din bild med oss

Ta gärna en bild på dig och dina lagkompisar när ni springer Blodomloppet och dela den med oss! Använd länken nedan för att få med vår fina Blodomloppsram. Påminn gärna dina följare i ditt inlägg om att vi rör oss tillsammans för att uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen! ❤️ #blodomloppet

Dela din bild (klicka)

Direktlänk

Evenemangsområde

Rocklunda IP, fotbollsplanerna norr om ridhuset.

Direktlänk

Förvaring

Vi ser över möjligheten att lämna in medhav väska på plats. Mer info kommer här närmare loppet.

Direktlänk

ICA Pälskling - hundklass

Du som anmäler dig individuellt* med rabattkoden ICAPALSKLING (anges i sista steget i din anmälan), kommer efter målgång att kunna hämta ut en goodiebag i ICAs tält till din pälskling.

*Anmälan med denna rabattkod avser start i promenadklassen. Blodomloppet välkomnar alla ansvarsfulla hussar/mattar och kopplade hundar. 🐶

Direktlänk

Nummerlappar och T-shirts

Nummerlappar och t-shirts kommer delas ut vid ett par tillfällen dagarna innan loppet samt på plats. Platser och tider hittar du här närmare loppet.

Direktlänk

Ändringar

Ändringar kan göras via mail till vasteras@blodomloppet.se fram till måndag 25/8. Därefter kan de endast göras på plats mellan 15.00-17.30. Ska du ändra sträcka med tidtagning registreras nummerlappen om men det kan fortfarande stå den sträckan du var anmäld till från början. Är du osäker kan du kolla på ditt namn i startlistan där det står den sträckan du är registrerad till. Ska du byta från tidtagning till promenad behöver du inte göra ett byte utan endast klippa bort chipet överst på nummerlappen.

Om ändringar av namn på deltagare som görs efter 15/8 kommer den gamla deltagarens namn stå på nummerlappen.

Direktlänk

Omklädning & Toaletter

Det finns ingen möjlighet till ombyte och dusch på området.

Toaletter finns vid start- och målområdet.

Direktlänk

Parkering & Hitta hit

Norr om Västerås Arena och parkeringen vid ABB Arena Nord. Försök att ta cykel eller lokalbuss (gratis mot uppvisade av nummerlapp). Det är ofta stora problem att komma från Rocklunda med bil.

Gratis buss

Alla deltagare åker gratis buss till och från Blodomloppet i hela länet. Visa upp nummerlappen för chauffören (nummerlappen måste du alltså ha hämtat ut innan arrangemangsdagen). Utnyttja detta i så hög utsträckning som möjligt då det ofta uppstår bilköer från Rocklunda IP efter evenemanget.

Direktlänk

Picknickkasse

Du som ingår i ett lag kan hämta ut en picknickkasse kan hämtas ut från 17.00 på målområdet.

Ta med uthämtningsbeviset (värdehandling), som är en ruta på kuvertet där nummerlapparna ligger i. Rutan kan klippas ut. Vi delar inte ut picknick utan uthämtningsbeviset. OBS! Är du individuellt anmäld och har lagt till en extra picknick i anmälan har du en stämpel på din nummerlapp som visas upp vid uthämtningen.

Det finns en begränsad mängd glutenfria produkter. Be om detta i samband med uthämtning av picknickkassen.

Direktlänk

Resultat & Priser

Vid målgång får alla deltagare en medalj. Pris till vinnaren i respektive individuell klass. Prisutdelning på scenen ca 19.00.

Blodcentralen lottar ut en cykel och flera andra fina priser bland de som är blodgivare och som anmäler sig som nya blodgivare under kvällen. Det kommer även finnas en tipspromenad där du kan vinna fina priser.

Resultatlistor

Blodomloppet Västerås 2024

Blodomloppet Västerås 2023

Blodomloppet Västerås 2022

Blodomloppet Västerås 2021

Blodomloppet Västerås 2020

Blodomloppet Västerås 2019

Blodomloppet Västerås 2018

Blodomloppet Västerås 2017

Direktlänk

Sjukvård

Röda Korset kommer att finnas vid start- och målområdet.

Team Massageterapeuterna finns på plats och masserar efter genomfört lopp.

Direktlänk

Starttid

Start sker på Rocklunda IP. Fotbollsplanerna norr om ridhuset.

17:15 Lilla Blodomloppet 1400 m

17:25 Lilla Blodomloppet 500 m

18:00 10 km – STARTGRUPP 1
deltagare med målet att springa under 50 min

18:05 10 km – STARTGRUPP 2
deltagare med målet att springa mellan 50-60 min

18.10 10 km – STARTGRUPP 3
deltagare med en måltid över 60 min

18:25 5 km – STARTGRUPP 4
deltagare med målet att springa under 30 min

18:30 5 km –  STARTGRUPP 5
deltagare med målet att springa 30-40 min

18.35 5 km – STARTGRUPP 6
deltagare med en måltid över 40 min

18:35 Promenad 5km.
Startar längst bak i startgrupp 6.

Se till att du startar i den grupp som passar din målsättning bäst. Tiden startar inte förrän du passerar startlinjen så det är ingen brådska iväg. Längs banan håller gående till höger och löpande till vänster.

Direktlänk

Uppvärmning

Gemensam uppvärmning från scenen av Friskis & Svettis.

Start för uppvärmning är kl 17.00 för Lilla Blodomloppet, 17.45 för 10 km och kl 18.10 för 5 km.

Direktlänk

Vätskestationer

Vätskekontroller ute på banan: 2 st på 10 km och 1 st på 5 km samt vid mål. Allt deltagande sker på egen risk.

Direktlänk

Övrigt

Blodbussen

Här träffar du GeBlods härliga medarbetare. Du kan anmäla intresse och testa om du kan bli blodgivare. OBS! Detta gör du innan loppet och det påverkar inte din prestation i loppet. Du kan även boka en tid för provtagning efter loppet.

Beachflaggor/Tält

Vill ditt lag ha ett tält eller beachflagga på evenemangsområdet? Kostnaden är 5 000 kr/tält och 2 500 kr/beachflagga. Kontakta vasteras@blodomloppet.se.

Utlottning av cykel

Sportson finns på plats från 17.00 och utfört lättare service på cyklar under Blodomloppet. De sponsrar och också med en cykel och cykelhjälm som lottas ut bland alla som anmäler sig till att bli blodgivare och kommer på provtagning.

Direktlänk

Vi arrangerar Blodomloppet i Västerås

Västerås Friidrott

GeBlod Västmanland

  • Tel: 021-17 35 39
  • Övrig kontakt sker via 1177

NU FINNS SPELLISTAN FÖR DIG SOM UNDRAR VARFÖR DET BEHÖVS ETT LOPP SOM UPPMÄRKSAMMAR BLODGIVNING.

Den räddade spellistan