Umeå

Frågor och svar

Finns det en resultatlista?

Du som deltar i en tidtagningsklass på något av våra fysiska lopp får ditt resultat automatiskt registrerat i vår resultatlista.

Du som deltar i Blodomloppet på distans rapporterar själv in ditt resultat via startlistan. Se längre ner under Hur registrerar jag mitt resultat i Blodomloppet på distans.

 

Fotograferar ni under loppet?

Ja, under alla våra arrangemang kommer det att finnas fotografer på plats. Bilder kan komma att läggas ut på hemsidan, på våra sociala medier eller användas i inbjudan eller annan marknadsföring av Blodomloppet. Vi har i skrivande stund ingen fototjänst och kan därför inte garantera att våra fotografer lyckas fånga dig på bild under loppet.

 

Har ni någon blodgivargåva i år?

Du som i din anmälan anger att du är blodgivare får motta en blodgivaregåva från GeBlod.

Du som deltar i Blodomloppets fysiska lopp hämtar ut denna i GeBlods tält på evenemangsområdet. Du som deltar i Blodomloppet på distans mottar denna i ditt startpaket.

 

Har ni några rabatter i år?

Nej, Blodomloppet har inga rabatter att erbjuda till våra lopp.

 

Hur arbetar Blodomloppet för att arrangera smittsäkra arrangemang?

Under vintern och våren kommer vi att arbeta intensivt med att utforma smittsäkra arrangemang. Målsättningen är att kunna erbjuda fysiska lopp för de som önskar utan att bidra till oönskad smittspridning. Vad ett smittsäkert arrangemang innebär är inte klart ännu utan vi får återkomma till det senare.

 

Hur blir jag blodgivare?

Vid varje lopp finns GeBlod på plats. Vill du anmäla ditt intresse för att bli blodgivare blir både vi och alla dina medmänniskor väldigt glada. Läsa mer om blodgivning och anmäl ditt intresse på www.geblod.nu.

 

Hur gör jag för att inte stå med i start- och resultatlistorna på nätet?

Om du inte vill stå med i start- och resultatlistorna klickar du i rutan “Jag vill inte att min anmälan ska synas på Internet” i samband med anmälan.

 

Hur mycket kostar det att delta?

Deltagaravgiften i Blodomloppet varierar beroende på vilken ort du deltar på. Varje lokal arrangör sätt sitt pris inom ett centralt intervall. Normalt sett kostar det mellan 250-320 kronor för enskild deltagare. Ibland förekommer rabatter och erbjudanden vilket kan påverka priset.

Anmälningsavgiften för att delta i Blodomloppet på distans är samma på alla orter (300kr).

 

Hur registrerar jag mitt resultat i Blodomloppet på distans?

Så rapporterar du ditt resultat:

  1. Spring ditt lopp och ta tid på något sätt.
  2. Ta kort/en skärmdump på din klocka/app (med sluttiden).
  3. Leta upp dig själv i startlistan.
  4. Klicka på Rapportera resultat intill ditt namn.
  5. Skriv in din sluttid och bifoga bildbeviset.
  6. Kontrollera uppgifterna och klicka på Skicka in.

 

Ingår det en picknickkasse i min anmälan?

Du som anmäler ett lag om fem personer till någon av Blodomloppets fysiska lopp får en picknickkasse.

Du som anmäler ett lag till Blodomloppet på distans får inte årets picknickkasse.

 

Jag har inte fått någon bekräftelse via e-post på min anmälan. Vad ska jag göra?

Vi skickar inte ut några bekräftelser via e-post. Har du fått ett ordernummer i samband med din anmälan är allt i sin ordning.

 

Kan jag avstå startpaketet när jag anmäler mig till Blodomloppet på distans?

Ja, när du anmäler dig kan du välja att inte få något startpaket och väljer därmed bort möjligheten att få Blodomloppets t-shirt, nummerlapp, medalj och blodgivargåva.

 

Kan man vara både tjejer och killar i laget?

Ja, det roliga med Blodomloppet är att du kan mixa ditt lag hur du vill – killar och tjejer, unga och gamla. Det spelar heller ingen roll om ni deltar på olika distanser. Alla är välkomna och ni kan delta i samma lag!

 

Kan vi vara fler än 5 personer i ett lag?

Nej, varje lag består av 5 deltagare. Ytterligare deltagare anmäls som individuella och i samband med anmälan finns möjligheten att beställa en extra picknickkasse.

 

Måste jag vara blodgivare för att delta i Blodomloppet? 

Nej, du behöver inte vara blodgivare för att delta. När du är med i Blodomloppet hjälper du oss att uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen.

 

När arrangeras Blodomloppet på distans?

Blodomloppet på distans kommer att pågå under hela Blodomloppets säsong och starta vid vårt första loppdatum (20 maj) och avslutas vid vårt sista loppdatum (9 september).

 

När får jag mitt startpaket?

Ditt startpaket till Blodomloppet på distans kommer i din brevlåda inom ca två veckor efter att du anmält dig, dock tidigast i mitten av maj. Om paketet är för stort för att delas ut kommer du få hämta det hos ett postombud.

Du som anmält dig till ett av våra fysiska lopp kommer som vanligt att få information från din arrangör om hur och var du kan hämta ut din nummerlapp, t-shirt och blodgivargåva.

 

När är sista anmälningsdag?

Sista anmälningsdag för Blodomloppet på distans är 9 september.

Sista anmälningsdag för de lokala loppen är ca 2 veckor innan respektive lopp, för exakta datum se vår anmälningssida.

Efteranmälan fram till loppdagen för fysiska lopp kan eventuellt vara möjlig om omständigheterna medger det.

 

Skickar ni nyhetsbrev?

Blodomloppet har lokala nyhetsbrev som går ut till samtliga anmälda deltagare till årets lopp samt tidigare deltagare. Deltar du inte i Blodomloppet men ändå vill ta del av vårt nyhetsbrev, kontakta din lokala Blodomloppsarrangör.

 

Storleksguide för Blodomloppets t-shirts

Nedan hittar du mått för respektive t-shirt storlek. Måtten är angivna i cm och är ungefärliga.

 

Storlek Bröstbredd Plagglängd
110 33 45
120 36 50
130 37 55
140 40 59
150 41 61
S 47 65
M 50 67
L 52 68
XL 56 72
XXL 58 73
XXXL 61 75

 

 

Vad händer om det inte går att arrangera fysiska lopp under 2021?

Vår målsättning är att kunna genomföra fysiska arrangemang på datum enligt turnéplanen. Om smittläget och myndighetsrestriktioner är sådana att fysiska arrangemang inte är möjliga att genomföra kommer även de lokala Blodomloppen att bli distansarrangemang. Beslut om att ställa om till distansarrangemang tas senast tre veckor innan loppdagen, troligen tidigare.

De anmälningar som finns när ett sådant beslut tas övergår automatiskt till det lokala distansloppet.

Beslut tas för varje enskilt arrangemang. Det kan alltså bli så att delar av säsongen består av lokala distanslopp och andra delar av fysiska arrangemang.

 

Vad ingår i startpaketet?

Ett startpaket till Blodomloppet på distans innehåller:

  • Nummerlapp att gå eller springa i
  • Träningströja i funktionsmaterial med årets design
  • Medalj

 

Vad skiljer Blodomloppet från andra motionslopp?

Blodomloppet arrangeras i syfte att uppmärksamma vikten av att ge blod. Loppen grundades 1993 för att öka kännedomen om blodgivningen i Sverige och för att underlätta rekrytering v nya blodgivare. Det är vårt mål än idag. Vi uppmuntrar dig som vill läsa mer om hur du gör för att bli blodgivare att besöka GeBlods hemsida.

 

Vi är ett företag som gjort en större företagsorder via kundsidor, vad ska vi göra?

Om du tillhör en organisation som gjort en större företagsorder via en kundsida kommer den kontaktperson som gjorde er anmälan att kontaktas av Blodomloppet. Detta innebär att det är kontaktpersonen till kundsidan som mottar information löpande och mottar eventuella startpaket och dylikt.

Vilken tid startar loppet?

Alla lopp startar en vardagkväll, men tiderna varierar från lopp till lopp. Du hittar starttiden till ditt lopp i anmälan eller på din orts undersida på www.blodomloppet.se.

 

Vårt företag vill anmäla över 50 personer, hur ska vi göra?

Vill du anmäla fler än 50 personer, kontakta din lokala ort direkt. Kontaktuppgifter hittar du på hemsidan. Om ni är ett företag som finns på fler orter, kontakta oss på kansli@blodomloppet.se.

 

Är jag försäkrad när jag deltar?

Föreningen Blodomloppet Sverige, som är nationell arrangör, har ingen olycksfallsförsäkring för dig som deltagare. Alla deltagare uppmanas att se över sitt eget försäkringsskydd. Du kan teckna en egen försäkring via startklar.nu.

 

 

OBS! Dessa Frågor & Svar ska ses som vägledande men inte definitiva. Sidan uppdateras löpande och förändringar kan uppkomma.

Lokala partners


Grundare

Presentatör

Huvudpartner

Nationell partner