Sveriges största motionslopp

Träna på distans med Lina Korsgren & Team Ramudden

Var snäll mot dig själv i vintermörkret!

Under denna tidpunkt på året kan det kännas som att mörkret tar all vår energi. Därför gäller det att vara snäll med- och mot sig själv och göra det som känns rätt för dagen. Kanske kan något av dessa tips inspirera och utmana.

 

Håll dig inomhus pass: Bestäm dig för tre stretch- eller rörlighetsövningar som du vill göra t.ex. för nacke, axlar, rygg. Börja med en varm dusch så att musklerna blir varma. Gör sedan dina rörlighetsövningar du har satt upp. Efter en lång arbetsdag behövs det ibland inte mer än så för att kroppen ska komma ner i varv och för att dessutom få genomströmning och cirkulation i musklerna.

 

Jag vill ta mig ut pass – men inte ta i för mycket: Ladda pannlampan, ta på dig reflexvästen, möt upp en vän, ta med dig en familjemedlem eller var ditt eget sällskap. Ta sedan en promenad och fyll lungorna med frisk luft och låt huvudet vila från dagens alla intryck.

 

Jag behöver ta mig ut och nollställa hjärnan: Ibland kan stressen äta upp oss inifrån och det känns som att huvudet nästan kokar över för att vi har så mycket att tänka på. Då brukar den bästa “medicinen” vara att låta kroppen få arbeta hårt genom fysisk aktivitet för att nollställa systemet. Snöra på dig skorna och ta en rask promenad och lägg på armarna i en frenetisk pendel för att få ännu mer puls. Vill du hellre springa och få upp flåset kör du intervaller, t.ex. varannan minut lugnt och varannan minut hårdare genom hela den planerade rundan eller så länge du orkar.

 

Jag har kört fast på arbetet och behöver komma vidare: Om det är möjligt, bryt det du sitter fast i och ta 10-15 minuters frisk luft. Promenera ett eller två varv runt kvarteret för att låta hjärnan få nytt syre och för att bryta mönstret. Du kanske inte kommer på lösningen där och då men förhoppningsvis klarnar det så småningom när du återgår till det du höll på med.

 

Jag känner mig stel och har ont i ryggen och orkar inte träna: Trötthet, stela muskler och till och med en ond rygg kan ju göra att vi har noll motivation till fysisk aktivitet och istället bara vill lägga oss på soffan. Oftast kan några lättare styrkeövningar göra att de onda i ryggen släpper för att musklerna får aktiveras. Så om du orkar, gör några enklare styrkeövningar hemma och sedan lägger du dig på soffan och tittar på ditt favoritprogram.

 

Ge mig endorfiner: Har du testat kallbad? Om du vill ha en mental utmaning och dessutom få en massa endorfiner när utmaningen är avklarad – testa att ta ett kallbad i närmsta sjö eller hav. Orimligt kallt men en fantastisk känsla efteråt med många nya endorfiner på köpet!

Intervallträning

Intervallträning

I det här klippet delar Lina med sig av ett intervallpass för dig som vill förbättra din kondition inför Blodomloppet på distans!

Intervallträning
Skidträning

Skidträning

Lina Korsgren, tidigare vinnare av Vasaloppet, ger dig här teknik- och styrkeövningar för att hjälpa dig i din skidåkning – en perfekt uppladdning för sommarens Blodomloppet på distans!

Skidträning

Ramudden - Passion for Health

Ramudden Passion for Health

Grundare

Presentatör

Huvudpartner

Nationell partner