Sveriges största motionslopp

16-08-19

SEB och Blodomloppet lyfter frågan om medarbetarnas hälsa

DSC_0154

Under hösten genomför Blodomloppet och SEB ett testsamarbete på tre orter. Satsningen innebär bland annat att lokala företag bjuds in till frukostseminarium på temat ”Hälsosamma företag är lönsamma företag”.

Och dessutom bjuder banken alla anställda på startavgiften.

Maria Pellborn, Corporate Citizenship & Brand Manager på SEB, berättar att samarbetet med Blodomloppet är en del av både bankens satsning på samhällsengagemang och i det här fallet katastrofhjälp samt deras hälsosatsning.

– Vi fortsätter att ta emot blodbussar vid våra fastigheter och genomför även lokala satsningar vid tre bankkontor i samband med Blodomloppet, berättar hon.

Aktiviteterna genomförs vid loppen i Örebro den 25 augusti, Västerås den 29 augusti och Karlstad den 30 augusti.

– SEB bjuder in lokala företag till frukostseminarium på temat ”Hälsosamma företag är lönsamma företag”. Banken kommer också att synas och vara aktiva på evenemangsområdet vid löpartävlingen, avslutar Maria Pellborn.

Personalen är företagens största tillgång

Från Blodomloppet Sveriges sida understryker ordförande Claes Fagerström att satsningen företags personalhälsa är en central del i Blodomloppet.

– En stor del av alla lag som deltar i våra lopp kommer från företag, vilket känns helt rätt i tiden. Allt fler företag ser värdet i att ha en frisk personal som arbetar bra tillsammans.

Frukostseminarierna ”Hälsosamma företag är lönsamma företag” genomförs i år på tre orter.

– Vi håller förstås tummarna för att höstens aktiviteter faller väl ut och att vi tillsammans med SEB kan utveckla konceptet till kommande säsonger. Det finns ett stort samhällsvärde i att företag arbetar aktivt med hälsa och motion, avslutar Claes Fagerström.

SEB: Vill uppmuntra sina medarbetare till att röra på sig och samtidigt göra gott

Förutom de tre lokala satsningarna betalar dessutom SEB anmälningsavgiften för alla medarbetare som vill delta i löpartävlingen.

– Förra året var första gången som SEB deltog i Blodomloppet och det var ca 400 medarbetare runt om i landet som var med. Samhällsengagemang är viktigt för SEB och vi ser detta som en viktig aktivitet, säger Lena Tilevall, som arbetar med hälsa och arbetsmiljö på SEB:s HR-avdelning.

Hon fortsätter:

– Som arbetsgivare vill vi uppmuntra våra medarbetare att röra på sig och vad kan vara roligare än att göra det tillsammans. Tävlingsformen går i linje med vår hälsostrategi med fokus på vardagsmotion och lätt pulshöjande aktivitet.

I år får dessutom bankens alla medarbetare som deltar i Blodomloppet en SEB t-shirt.

– Loppet arrangeras vardagskvällar och är en perfekt avslutning på arbetsdagen tillsammans med dina kollegor, avslutar Lena Tilevall.

Just nu är SEB, precis som Blodomloppet, även med i den pågående blodgivningskampanjen Missing Type.

Grundare

Huvudsponsorer

Nationell sponsor