Sveriges största motionslopp

16-04-08

Scandic blir huvudpartner till Blodomloppet

Scandic To Go, Djurgården i Stockholm. Foto: Scandic Hotels

Scandic Hotels utökar sin hälsosatsning genom att bli huvudpartner till Blodomloppet, som består av motionslopp på 15 orter runt om i landet.

Mathias Kemi, sponsringschef på Scandic, berättar att satsningen både är en del i hotellkedjans samhällsansvar och företagets satsning på hälsa. Den egna personalen är en viktig målgrupp för norra Europas största hotellkedja.

Efter att ha sponsrat Vårruset i sju år har Scandic inte haft något rikstäckande engagemang inom löpning och motion. Nu väljer man att gå in som ett av företagen på huvudpartnernivå till Blodomloppet.

Mathias Kemi, sponsringschef på Scandic, berättar att målsättningen är att 1 500 anställda ska delta i Blodomloppet varje år.

– Blodomloppet är en bra rättighet för Scandic av flera skäl. Det mappar in i vår hälsoprofil, är rikstäckande och för ett gott syfte. Dessutom kan alla vara med, alla kan träna för att gå fem kilometer.

Med 14 000 anställda, varav en betydande del i Sverige, är Scandic en stor arbetsgivare.

– Det är viktigt att vi tar ansvar; både genom att uppmuntra vår personal till fysisk aktivitet, men också att lyfta behovet av blodgivning, berättar Mathias Kemi.

”En föregångare i svensk sponsring”

Claes Fagerström, ordförande för Blodomloppet Sverige, ser fram mot samarbetet.

– Jag tycker Scandic är en föregångare i svensk sponsring. De bryter ny mark samtidigt som de har många väldigt stora samarbeten. Det är det inte många som klarar av, förklarar han.

Blodomloppet grundades i syfte att uppmärksamma vikten av blodgivning och lockade i fjol över 113 000 deltagare, fördelade på 13 orter. I år tillkommer Karlstad och Östersund som nya orter.

– Blodomloppet är ingen vanlig löpartävling, det är lika mycket ett socialt engagemang, berättar Claes Fagerström.

Vad innebär samarbetet för Blodomloppet?

– Det ger konkret nytta till våra lokala arrangörer. Med hjälp av centrala sponsoravtal stärker vi de lokala arrangemangen och därmed upplevelsen för våra deltagare.

– Tillsammans med våra arrangörer och partners arbetar vi för ett hälsosammare Sverige där det aldrig ska råda brist på blod, avslutar Claes Fagerström.

Matchar varandras varumärken

Mathias Kemi berättar att Blodomloppet står för saker som alla människor är i behov av; motion, hälsa, teambuilding och blodgivning.

– Scandic ska vara tillgängligt för alla människor och vi ser flera synergier i värderingar mellan Blodomloppet och vårt varumärke. Tillsammans ska vi utveckla varandra.

Är du blodgivare själv?

– Ja, jag har lämnat både blod och plasma, avslutar Mathias Kemi.

Årets upplaga av Blodomloppet har premiär den 16 maj i Karlskrona och säsongens sista lopp arrangeras i Visby den 1 september.

Hitta ditt närmsta Blodomlopp här!

Grundare

Huvudsponsorer

Nationell sponsor