Sveriges största motionslopp

16-04-11

“Blodomloppets framgång kommer av den lokala kraften”

IMG_8895

Blodomloppets ordförande Claes Fagerström hälsade välkommen till en välbesökt sponsorfrukost måndagen 11 april.

Tillsammans med Niklas Birgetz från Sponsrings- och Eventföreningen var syftet med dagen var att presentera Blodomloppets nationella huvudpartners och berätta om deras engagemang.

Totalt samlades omkring 40 personer på Blodcentralen Odenplan i Stockholm.

Claes Fagerström inledde med att berätta om Blodomloppets bakgrund, upplägget med de 15 orterna och lokala arrangörer. Han lyfte särskilt loppens goda syfte, blodcentralernas arbete med att värva blodgivare och vikten av volontärer runt om i hela landet.

– Blodomloppets framgång kommer av den lokala kraften. För att behålla vår position och fortsätta utvecklas är det viktigt att vara stark på sin egen hemmaplan – kombinera det med ett centralt stöd, berättade Claes.

IMG_8892

Octapharma har sponsrat Blodomloppet sedan starten

Per Eriksson från Octapharma, en av Blodomloppets tre huvudpartners, berättade om företagets engagemang i loppet och deras tydliga koppling till blodgivning.

– Vi på Octapharma köper omkring 95 % av den blodplasma som sjukvården inte använder, så vår koppling till blodgivningen är väldigt tydlig, berättade han.

Per berättade också att man sponsrar Blodomloppet för att jobba för en god sak, att öka blodgivningen och för att bygga sitt varumärke och öka kännedomen om Octapharma.

– Octapharma sponsrar bara två saker; den lokala fotbollsföreningen som ligger nära vår fabrik, samt Blodomloppet, avslutade Per Eriksson från Octapharma.

Octapharma har varit sponsor till Blodomloppet sedan starten 1993.

blodomloppet_sponsortraff_1

Personalen i fokus för Scandic

Rickard Forsberg från Scandic Hotels, en annan av Blodomloppet Sveriges huvudpartners,

– Vi har sponsrat Vårruset, men hade sedan ingen central aktivitet inom motionsidrott förrän vi valde Blodomloppet. Det är internt fokus primärt för vår del, både hälsa/motion och kunskapen om blodgivning.

Scandic hade omkring 600 deltagare i fjol och siktar på det dubbla i år.

– Tillsammans med Blodomloppet och blodcentralerna vill vi titta på hur vi kan få blodbussar till Scandichotellen för att göra det enkelt för våra gäster att bli givare.

NeH fixar det mesta

Blodomloppet Sveriges tredje huvudpartner är NeH, som bland annat administrerar eventaktiviteter och logistiklösningar.

– Vi har ett stort engagemang i Blodomloppet, vi packar bland annat 24 000 picknickkassarna i Örebro, men det hör väl inte till vår vanliga business direkt, sa Fredrik Jacobsson från NeH.

Han fortsatte:

– NeH och Blodomloppet utvecklas tillsammans och i Örebro, där vi har vårt huvudkontor, deltar vår personal. Vi vill hjälpa Blodomloppet att höja medvetenheten om blodgivning både internt och bland våra kunder, avslutade Fredrik Jacobsson.

De tre huvudsponsorerna sa också att de ska titta på hur man kan samarbeta för att lyfta Blodomloppet Sverige ytterligare.

“Ett perfekt tillfälle att knyta ihop blodgivningen med motion och hälsa”

Vidare i programmet berättade Karolina Blom Wiberg från Blodcentralen Stockholm om vikten av blodgivning och kommunikationen till givarna.

– Det är viktigt att förstå att det krävs en ganska mjuk kommunikation, nya blodgivare får man inte genom att skrika i en megafon. Framförallt ser vi att man kommer hit efter att ha fått tips från vänner och bekanta, eller om någon i ens närhet plötsligt har råkat ut för något som krävde att man behövde blod, berättade Karolina.

IMG_8909

På Blodcentralen Odenplan finns 10 britsar för blodgivning och 6 britsar för trombocytgivning, som tar lite längre tid för givare; 30-60 minuter, att jämföra med ”vanlig” blodgivning som tar ungefär 10-15 minuter.

– Min andra dag på jobbet var faktiskt ute på Djurgården, på Blodomloppet här i Stockholm, fortsatte Karolina. Blodomloppet är ett perfekt tillfälle att knyta ihop blodgivningen med motion och hälsa, avslutade hon.

IMG_8891

Över 20 000 i Blodomloppet Stockholm

Den sista talaren på frukosten var Jessica Lindén från Lidingöloppet, som arrangerar Blodomloppet i Stockholm. Jessica arbetar även som en av två centrala speakers ute på Blodomloppen runt om i landet.

– Vi hade över 20 000 anmälda till Blodomloppet i Stockholm förra året och siktar förstås på att öka även i år. Många företag hyr tält till sina anställda där man samlas efter loppet, och så har vi förstås både våra lokala och centrala partners som gör aktiviteter.

Jessica lyfte bland annat den lokala sponsorn Sportson som hjälper loppet med en klurig fråga: logistiken till och från loppet.

– Ett problem för oss som arrangör är hur vi ska göra det enkelt för deltagarna att ta sig till och från loppet. En av flera sponsorer som hjälper oss i det här är Sportson, som servar cyklar åt deltagarna som cyklar till loppet. Medan de springer ser Sportson till att underhålla cykeln, något som alla parter tjänar på.

IMG_8914

Viktigt att marknadsföra sig på nya sätt

Blodomloppet i Stockholm gör flera aktiviteter för att marknadsföra loppet, bland annat tillsammans med ishockeyföreningen Djurgårdens IF och utomhusreklamföretaget Clear Channel som man har nära samarbete med. Att marknadsföra Blodomloppet på nya innovativa sätt blir allt viktigare i den ökande konkurrensen.

– Hela DIF:s A-lag sprang Blodomloppet i fjol och det är ett samarbete vi tillsammans med blodcentralen utvecklar, med synlighet i deras sociala medier, nyhetsutskick, blodbuss på Hovet (Djurgårdens hemmaarena), monteryta i arenan, synlighet på tv-skärmar, jumbotronen med mera, berättade Jessica Lindén.

Sponsorträffen avslutades av Niklas Birgetz från Sponsrings- och Eventföreningen som tillsammans med Blodomloppet Sveriges ordförande Claes Fagerström uppmanade gästerna att både bli blodgivare och anmäla sig till Blodomloppet.

Blodomloppet-säsongen är snart igång på allvar!

Hitta ditt närmsta lopp här: Våra lopp

IMG_8917

Grundare

Huvudsponsorer

Nationell sponsor