Sveriges största motionslopp

16-08-16

Blodomloppet hakar på världskampanj för blodgivning

blodgivn

Tisdag 16 augusti startar den internationella kampanjen Missing Type. Kampanjen syftar till att uppmärksamma vikten av blodgivning genom att kända varumärken plockar bort bokstäverna A, B och O i sina logotyper och texter.

Allt fler arrangörer och föreningar har idag sociala engagemang, där man ger tillbaka till samhället eller samlar in pengar till en välgörenhetsorganisation.

För Blodomloppet finns engagemanget i blodet.

– Blodomloppet grundades i syfte att värva fler givare och göra behovet av blodgivning mer känt, det är därför loppen finns och det är vad som driver oss att utvecklas. Därför var det självklart för oss att vara med i Missing Type, berättar Claes Fagerström, ordförande för Blodomloppet.

Han fortsätter:

– Vi uppmärksammar kampanjen på vår hemsida, i våra sociala kanaler, informerar våra partners och lyfter det på plats vid loppet i Jönköping som går nu ikväll. Loppet direktsänds via lokaltidningen och blodcentralen är som alltid på plats för att ta emot de som vill bli blodgivare.

Budskapet för kampanjen Missing Type är enkelt och appliceras världen över: 

V D  ÄR  DET  S M   LL   H R  MEN  MÅNG   ÄNDÅ   EHÖVER?

Om vi tar bort A, B och O från och med nu lir det n g lite svår re tt läs , f st det k nske ändå funk r någorlund ? Men A, B och O är inte bara tre bokstäver i alfabetet. Det är också benämningarna på blodgrupperna. Om de skulle försvinna så skulle sjukvården sluta fungera.

 Vill skapa nyfikenhet och synlighet

Ulrika Ljung arbetar på Droppen Blodgivning i Göteborg och representerar även Blodkommunikation Sverige, som arbetar tillsammans med Blodomloppet med just kommunikation av blodgivning.

– Missing Type är en internationell blodgivningskampanj som pågår från och med idag till 21 augusti. Kampanjen går ut på att man tar bort bokstäverna A, B och O ur namn och logotyper och publika platser för att skapa nyfikenhet och synlighet.

Hon fortsätter:

– Syftet är att få fler blodgivare genom att frågan får en ökad synlighet. Att det är just A, B och O man tar bort kommer från blodgruppsbeteckningarna. Förutom i Sverige så genomförs den i 21 andra länder, vilket är imponerande då det bara är andra året för kampanjen, avslutar Ulrika Ljung.

Lopp med totalt över 113 000 deltagare

I fjol deltog totalt 113 782 personer i Blodomloppet, som arrangerades på 13 orter runt om i landet. Omkring 15 000 deltagare var blodgivare sedan tidigare.

Distanserna på respektive lopp är 5 och 10 kilometer och flera orter arrangerar även Lilla Blodomloppet för barn. Största klass är promenadklass 5 kilometer och det övergripande syftet med arrangemangen är att uppmärksamma vikten av blodgivning.

– Förra året fick blodcentralerna i anslutning till Blodomloppets lopp in 2 653 nya blodgivare, vilket var nytt rekord. Och självklart vill vi bättra på den siffran för varje år som går. Sverige behöver fler blodgivare, avslutar Claes Fagerström.

2016 arrangeras loppet på 15 orter, där Karlstad och Östersund är nya gentemot i fjol.

Bli blodgivare på Geblod.nu.

Läs mer om Missing Type här.

Grundare

Huvudsponsorer

Nationell sponsor