Välkommen till Blodomloppet Uppsala

Häng med och uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen med ett härligt lopp. Start och mål på Gränby.
Nyhet! En anpassad bana på 2,5 km erbjuds för barn och ungdomar födda 2008-2014 samt för personer med funktionsnedsättning.

PM / Information

Anmälan

Anmälan görs individuellt eller i lag. Ett (1) lag kan bestå av max 5 deltagare. Lagdeltagare inom samma lag kan delta i olika distanser/klasser.

Om du vill anmäla många personer samtidigt, ladda ner vår Excel-mall som du hittar på anmälningssidan.

Kontakta oss på kansli@blodomloppet.se om du vill anmäla fler än 20 deltagare.

Sista anmälningsdag för lag: 13 maj.
Sista dag för individuell anmälan: 28 maj.

Individuella anmälningsavgifter:

  • Blodomloppet (10 km, 5 km och Promenad) – 340 kr
  • Lilla Blodomloppet, Juniorloppet och Specialomloppet – 140 kr

Anmälningsavgift för lag (inklusive picknick-kasse): 1700 kr

Extra picknick-kasse med mat för fem personer kan beställas i samband med anmälan. Priset för en kasse är 250 kr.

Betalning

Företag och organisationer kan välja att betala mot faktura. Vi skickar fakturan via e-post eller som e-faktura. Var noga med att välja rätt alternativ. Organisationer inom offentlig sektor accepterar endast e-faktura. Var även noga med att fylla i korrekt adress för fakturan. Kontrollera med din arbetsgivare vid minsta osäkerhet.

Vi erbjuder även kortbetalning för både privatpersoner och organisationer.

Direktlänk

Bansträckning

Banan för 10 km kommer att vara kontrollmätt. Övriga banor kontrollmäts inte.

Den exakta bansträckningen för 2024 är inte fastslagen. Klicka nedan för 2023 års bansträckningar.

Se fliken LILLA BLODOMLOPPET för information om Lilla Blodomloppet.

Direktlänk

Blodgivning och blodgivargåva

Blodgivargåvan delas ut till deltagande blodgivare vid GeBlod:s blodtrailer. För att få gåvan behöver du ange i samband med anmälan att du är blodgivare.

Direktlänk

Evenemangsområde

Vi håller till på Gränby sportfält vid Uppsalas två nya fina idrottsarenor: inomhushallen IFU Arena och stadens nya friidrottsarena. Det återstår många detaljer innan vi är klara med kartan över evenemangsområdet, men du kan redan nu tjuvtitta på 2023 års karta.

Start för Blodomloppet sker från IFU Arenas södra sida. Målgång sker inne på friidrottsarenan.

Start och mål för Lilla Blodomloppet är på friidrottsarenans löparbanor.

Direktlänk

Förvaring

Det finns möjlighet att lämna in väskor och ryggsäckar för förvaring. Ta med eget regnskydd.

Platsen för väskinlämning kommer att meddelas i god tid före loppet.

Direktlänk

Juniorloppet

Juniorloppet avgörs i Gränbyparken med målgång på friidrottsarenan och är öppet för barn och ungdomar födda 2008-2014. Distansen är 2,5 km. Loppet sker utan tidtagning.

Deltagare i Juniorloppet kan inte ingå i lag, men i gengäld är deltagaravgiften mycket lägre än för ”stora” Blodomloppet.

Juniorloppet har gemensam start med Specialomloppet.

Direktlänk

Lilla Blodomloppet

Lilla Blodomloppet avgörs på Uppsala friidrottsarena och är öppet för barn födda 2012 och senare. Distansen är 800 meter (två varv på löparbanorna).  De barn som vill springa med en vuxen får naturligtvis göra det utan extra kostnad.

Deltagare i Lilla Blodomloppet kan inte ingå i lag, men i gengäld är deltagaravgiften mycket lägre än för ”stora” Blodomloppet.

För äldre barn (födda senast 2014) erbjuder vi även det lite längre Juniorloppet (se separat flik).

Direktlänk

Miljöinriktning

Vår ambition

Blodomloppet i Uppsala arrangeras av Upsala IF Friidrott, som arbetar aktivt för att minska den miljöpåverkan som arrangemanget ger upphov till. Arrangemanget påverkar miljön på flera sätt och det är viktigt att vi som arrangör tar vårt ansvar för att begränsa och minska miljöpåverkan före, under och efter arrangemanget.

Vi lovar

  • att följa aktuell miljölagstiftning
  • att föra en kontinuerlig dialog med samtliga utställare och sponsorer med information om att eventet ska ha en minimal miljöpåverkan
  • att de informationskanaler som används i första hand är digitala medier som hemsida, sociala medier och nyhetsbrev
  • att inhyrda eller återanvända produkter prioriteras i det löpande arbetet inför och under själva arrangemanget
  • att arrangemang- och närområdet återställs i ursprungsskick efter arrangemanget
  • att miljömärkt eller komposterbart engångsmaterial prioriteras från den lokala arrangören där engångsmaterial är nödvändigt
  • att arbeta för att vegetariska, ekologiska, lokalproducerade, KRAV eller Fairtrade-märkta alternativ av mat och dryck serveras inför och under själva arrangemanget
  • att arbeta för att de bilar som används under arrangemanget är miljöklassade
  • att arbeta för att arrangemanget ska förbruka så lite el-energi som möjligt

Vi förväntar oss av dig att du som är funktionär eller deltagare, om det är möjligt

  • cyklar, går eller åker kollektivt till vårt arrangemang. Om du åker bil, försök samåka
  • slänger avfall på anvisad plats och sorterar korrekt
  • inte slänger energibars, gels eller liknande i naturen utan tar med sådant till nästa vätskestation/mål där sopkärl finns

Sök upp våra bemannade sorteringsstationer för att värna vår miljö! Det kommer att finnas sorteringskärl för pant, glas, kompost, plast, och brännbart på arenaområdet. Har du förpackningar kvar från picknickkassen som du inte öppnat? Lämna gärna in dessa obrutna förpackningar på anvisade platser eller där kassen hämtades, så ser vi till att det kommer till nytta på annat håll.

Tack på förhand för att du hjälper till. En god miljö skapar vi tillsammans!

Direktlänk

Nummerlappar

Vi återkommer med information om utdelning av nummerlappar och tröjor. Precis som 2023 kommer utdelningen att äga rum i friidrottshallen (F-hallen) på IFU Arena med ingång direkt in i hallen.

Direktlänk

Omklädning & Toaletter

Det kommer att finnas möjlighet till ombyte i ett mindre antal omklädningsrum på baksidan av läktaren inne på friidrottsarenan.

Toaletter kommer att stå uppställda i anslutning till uppvärmningen och inne på friidrottsarenan.

Direktlänk

Specialomloppet

Specialomloppet avgörs i Gränbyparken med målgång på friidrottsarenan och vänder sig till personer med funktionsnedsättning eller andra anpassade behov. Distansen är 2,5 km. Loppet sker utan tidtagning.

Deltagare i Specialomloppet kan inte ingå i lag, men i gengäld är deltagaravgiften mycket lägre än för ”stora” Blodomloppet.

Se fliken TILLGÄNGLIGHET för mer information om tillgänglighet och ledsagare.

Specialomloppet har gemensam start med Juniorloppet.

Direktlänk

Parkering & Hitta hit

Det finns ett mycket begränsat antal platser för bilparkering i norra delen av arenaområdet. Vi rekommenderar att du tar dig till arenan med andra medel.

IFU Arena på Google Maps.

Direktlänk

Picknickkasse

Varje picknickkasse innehåller mat för fem personer och tillbehör (tallrikar, muggar och bestick). Picknickkassen hämtas mot uppvisande av picknickbiljetten, som du får vid uthämtningen av nummerlapparna. Kontrollera att du får rätt antal kassar ifall din biljett gäller för fler än en kasse.

  • Obs! Picknickbiljetten är tryckt på nummerlappskuvertet. SLÄNG INTE KUVERTET!

Uthämtningen sker i friidrottshallen från klockan 17 på tävlingsdagen. Se fliken EVENEMANGSOMRÅDE för en karta.

Alla picknickkassar ser likadana ut. Vi har inte möjlighet att erbjuda alternativa picknickkassar med anpassat innehåll.

Mer information om picknickkassen.

 

Direktlänk

Resultat & Priser

Länk till resultat

Du som deltar i Blodomloppet erhåller en t-shirt, nummerlapp och medalj. Om du angav i din anmälan att du är blodgivare, så får du dessutom en blodgivargåva. Deltagande lag får en picknickkasse i utbyte mot picknickbiljetten på kuvertet med nummerlapparna.

Tidtagning

Tidtagning erbjuds i  Blodomloppet (10 km och 5 km) och sker med chipteknik. Chippet sitter på en flik på överkanten av nummerlappen. Tiden som anges i den slutgiltiga resultatlistan kommer att vara nettotiden, alltså tiden från att du passerar under startbågen (inte tiden från startskottet). Observera att den tid som visas direkt efter målgång är preliminär och kan avvika från den slutgiltiga tiden.

Ingen tidtagning erbjuds i Promenad, Lilla Blodomloppet, Juniorloppet och Specialomloppet.

Resultatlistor

Blodomloppet Uppsala 2023

Blodomloppet Uppsala 2022

Blodomloppet Uppsala 2021

Blodomloppet Uppsala 2020

Blodomloppet Uppsala 2019

Blodomloppet Uppsala 2018

Blodomloppet Uppsala 2017

Blodomloppet Uppsala 2016

Blodomloppet Uppsala 2015

Blodomloppet Uppsala 2014

Blodomloppet Uppsala 2013

Blodomloppet Uppsala 2012

Blodomloppet Uppsala 2011

Blodomloppet Uppsala 2010

Blodomloppet Uppsala 2009

Blodomloppet Uppsala 2008

Blodomloppet Uppsala 2007

Blodomloppet Uppsala 2006

Direktlänk

Sjukvård

Vi återkommer med information.

Direktlänk

Starttider

Preliminära tider för första start i respektive klass:

17:15  Lilla Blodomloppet
17:45  Juniorloppet och Specialomloppet
18:10 10 km
18:35  5 km
18:45  Promenad

Observera att tiderna är preliminära och kan komma att justeras.

Direktlänk

Tröjor

Tröjor hämtas ut vid utdelningen av nummerlappar. Se fliken NUMMERLAPPAR för mer information.

Tröjornas utseende och storleksguide.

Direktlänk

Uppvärmning

Uppvärmning sker 15 minuter före första start för respektive distans.

Direktlänk

Vätskestationer

Se bankartorna under fliken BANSTRÄCKNING för information om vätskestationer på 10 km och 5 km.

Direktlänk

Ändringar

Fram till och med 13 maj kan du göra ändringar via mejl. Vi återkommer med information om hur du gör ändringar efter detta datum.

Observera att det inte är tillåtet att delta under en annan persons namn i de klasser som erbjuder tidtagning (10 km och 5 km). Alla ändringar i dessa klasser måste registreras. Likaså måste byte av distans mellan 10 km och 5 km registreras. Arrangören förbehåller sig rätten att ogiltigförklara resultat för deltagare som inte följer dessa regler.

Anmälan är bindande. Vi återbetalar i normalfallet inte anmälningsavgifter. Vi hanterar dock uppenbara fel och misstag som begåtts vid anmälan, detta under förutsättning att du hör av dig snarast möjligt efter att du har gjort din anmälan.

Om du uteblir från start behöver du inte meddela oss.

Direktlänk

Tillgänglighet

Vi erbjuder en specialanpassad bana för deltagare med funktionsnedsättning. Se fliken SPECIALOMLOPPET för mer information. Naturligtvis är alla deltagare även välkomna att delta i ”stora” Blodomloppet. 10km- och 5km-banorna är dock inte tillgänglighetsanpassade, och trängseln längs banan kan stundtals vara ganska stor.

Vi tar inte ut någon avgift för ledsagare eller assistent, som alltså inte behöver anmäla sig till loppet som deltagare. Ledsagare eller assistent som önskar egen nummerlapp och tröja behöver dock anmäla sig och betala anmälningsavgift.

Deltagare med nedsatt syn som har behov av ledsagare är välkomna att delta. Bär gärna en väst så att andra deltagare visar extra hänsyn. På grund av trängseln kan vi inte erbjuda möjligheten att delta med ledarhund.

Brukare av rullstol är varmt välkomna att starta i promenadklassen.

Stavar och barnvagnar får tas med i promenadklassen. Vänligen starta långt bak och ta hänsyn till övriga deltagare vid trånga partier längs banan. På grund av olycksrisken avråder vi från att springa eller jogga med stavar eller barnvagn.

Av hänsyn till hundrädda och att det bitvis är trångt efter banan ber vi deltagare att inte ta med hunden.

Direktlänk

Sätt upp årets affisch på din arbetsplats

Vi arrangerar Blodomloppet i Uppsala

Upsala IF Friidrott

E-post: uppsala@blodomloppet.se

Blodcentralerna i Uppsala

Tel: 018-611 41 00
E-post: blodcentralen@akademiska.se

NU FINNS SPELLISTAN FÖR DIG SOM UNDRAR VARFÖR DET BEHÖVS ETT LOPP SOM UPPMÄRKSAMMAR BLODGIVNING.

Den räddade spellistan