Östersund 19 augusti 2019

Ambassadörer

2019 – Anders Södergren

Anders Södergren är årets ambassadör för Blodomloppet i Östersund. Det är första året som Anders är ambassadör Blodomloppet men han har tidigare varit med och uppmärksammat blodgivningen med sitt deltagande.

Anders har under sin tid som längdskidsåkare samlat på sig OS-guld, VM-medaljer, världscupssegrar och en mängd SM-medaljer. Trots att han har lagt sin elitsatsning så tränar han på och är inte brydd att ställa sig på startlinjen i motionslopp som Blodomloppet.

När jag fick frågan om att bli ambassadör tänkte jag att det är absolut är en grej som jag kan ställa upp på. Det är ett bra syfte med loppet och därför känns det skoj att vara med. Plus att det är ett roligt motionslopp som jag har varit ställt upp i de senaste två åren som deltagare och planerar att stå på startlinjen i år igen, säger Anders.

Anders är ingen blodgivare i dagsläget men kommer att ta chansen att besöka blodcentralens tält för att få mer information och hoppas ni andra också gör det.

Vi ses den 19 augusti i Badhusparken!

2017:

Gör som ÖFK spring Blodomloppet i Östersund!

ÖFK ambassadörer för Blodomloppet Östersund
ÖFK, ambassadörer i Östersund.
Såklart springer även ÖFK Blodomloppet, för den goda sakens skull.

 Häng med Anna & Emil i Blodomloppet Östersund

anna och emil

Ta del av Anna Haags tips inför loppet!

”Det viktiga inför loppet är ALLTID att hålla sig skadefri, och har man sprungit lite för lite under sommaren skulle jag inte rekommendera att börja springa mer sista tiden fram emot loppet bara för att få ihop de där kilometrarna. En successiv ökning är alltid det bästa. Glöm inte bort styrkan i bål OCH höft/framsida/baksida för att förebygga skador. Vart tredje pass bör vara i lite högre tempo än övriga. Så hinner man 3-4 pass i veckan bör ett vara intervall (ex 6x4min), ett högre distanstempo (ex 45 min i 80-85% av max puls, dvs ett sk tröskelpass), ett vanligt distanspass på ca 45-60 min och sen det fjärde kan vara ett längre distanspass på över 90 min i riktigt prat-tempo. Satsar ni på 5 km behöver de snabba passen inte vara längre än den beräknade tävlingstiden, lika så gäller för 10 km. Att variera träningen med både löpning och stavgång är bra. Dessutom är det aldrig fel att lägga in lite stegringslopp (dvs där man successivt ökad tempot upp till nära max-fart men med bibehållet bra löpsteg) och lite spänst i form av hopp så som enbenshopp eller jämfota. Lycka till!
 
Anna”

Anna & Emil

Lokala partners


Grundare

Huvudsponsorer

Nationell sponsor