Vanliga frågor

Här får du svar på de vanligaste frågorna som vi får via mejl eller som vi uppmärksammat från de undersökningar som görs efter loppet. Är något oklart eller du behöver hjälp med något, kontakta oss gärna på orebro@blodomloppet.se.

Kan jag byta klass/distans?
– Ja, det är möjligt att göra ändringar, skicka ett mail till mailadressen ovan. Då vi har en hög arbetsbelastning före loppet tar vi ut en avgift för ändringar som begärs under de sista veckorna före loppet. Se även Anmälan och Bra att veta.

Går det att efteranmäla sig på plats?

– Efter sista anmälningsdag som är ca 1 vecka före loppet tar vi emot efteranmälningar till en högre avgift i mån av plats. Man kan även anmäla sig vid nummerlappsutdelningen och på tävlingsdagen på Trängen. Se även Anmälan och Bra att veta.

Kan jag ta med min hund och gå eller springa med?
– Det är inte tillåtet att ta med hund eller andra djur i löparklasserna. I promenadklasssen är det tillåtet men ägaren ansvarar fullt ut för säkerheten. Ställ dig långt bak i startfållan pga trängseln vid start.

Kan jag ta med mig stavar, barnvagn, rullstol, rullator och vara med i Blodomloppet?
– Detta är inte tillåtet i löparklasserna men det går bra i promenadklassen och Lilla Blodomloppet. Ställ dig långt bak i startfållan pga trängseln vid start. Tänk på säkerheten!

Finns det någon värdeinlämning på plats?
– Ja, både väskor och värdesaker går att lämna in. Området kommer vara bevakat av funktionärer, men vi tar inget ansvar för försvunna föremål.

Tar ni emot friskvårdscheckar som betalning vid anmälan?
– Nej, detta är tyvärr inte möjligt.

Jag vill ha ett lag tillsammans med mina barn i Lilla Blodomloppet, går det?
– Tyvärr inte, Blodomloppet och Lilla Blodomloppet är separata lopp och man kan endast ha lag inom klasserna 10 km, 5 km och promenad (går att mixa). Vill ni ha en picknickkasse efteråt så kan ni välja att beställa en ”extrakasse” via anmälningssystemet.

Kan man vara fler än 5 st i ett lag?
– Nej, picknickkassarna är anpassade för 5 personer. Skulle ni t.ex. vara 29 personer och inte får ihop en sista person så får ni givetvis anmäla 4 st i ett lag med en vakant som ni kan fylla i som promenadklass och t.ex. namn ”Vakant”. Kontakta oss gärna i sådana fall så kan vi se till så att det blir så smidigt som möjligt. Skulle ni ha färre än 3 som ej passar in i lagen så bör ni anmäla dessa individuellt och eventuellt beställa en ”extrakasse” via anmälningssystemet.

Jag har glömt/tappat bort nummerlappen. Kan jag delta ändå?
– För att delta i Blodomloppet måste du ha en nummerlapp. Ta kontakt med någon av funktionärerna vid efteranmälan/ändringar på Trängen på tävlingsdagen. Vi tar ut en avgift för ersättning av förlorad nummerlapp, se även Anmälan

Vad är det för underlag längs de olika sträckorna? Kan man t.ex. ta sig runt med rullstol?
– Underlaget är främst asfalt, men även grus och gräs förekommer vid start och mål. Banprofilerna för både 5 km och 10 km är mycket flacka men det finns vissa partier, t ex över broar, som har viss höjdprofil. Infarten och upploppet inne på Trängen är gräs och kan innebära vissa svårigheter att ta sig fram med rullstol, men ett förslag är att ta med sig egen assistans vid målgången.

Det är trångt i starten! Varför gör ni inget åt det?
Trängseln vid starten är svår att undvika eftersom det är mycket folk på en begränsad yta. Det finns en startbåge vid startlinjen som innebär att man får sin starttid registrerad först när man passerat startlinjen. Man behöver alltså inte trängas för att komma långt fram i startfältet. Dock gäller fortfarande att ska ni springa fort och vara med i täten bör ni starta långt fram i startfältet. Vi har även börjat med att dela in startfältet i flera startgrupper för att minska trängseln ytterligare. Det är mycket viktigt för oss som arrangör att ni följer våra anvisningar och ställer er i rätt startgrupp och att alla hjälps åt. Ni som deltar i promenadklassen måste vänta till alla löpare har passerat starten. Om ni tar det lugnt i starten kommer alla få en mycket bättre upplevelse!

Får man ta med sig ett eget tält till sitt lag?
– Ja, det finns ett rymligt område inne på Trängens IP (norra delen) där det är fritt fram att sätta upp egna tält och även sätta upp beachflaggor eller liknande intill tältet. Det är inte tillåtet att sätta upp eget tält på fotbollsplanen eller på södra delen på Trängens IP. På fotbollsplanen tillåter vi att en beachflagga eller liknande sätts upp för att markera samlingsplats för laget. Om ni är osäkra ta kontakt med tävlingsledaren eller informationstältet på Trängens IP. Observera att tävlingsledningen kan begära att reklam tas bort eller flyttas om detta upplevs störa Blodomloppets sponsorer.

Om jag vill marknadsföra mitt företag under Blodomloppet, hur gör jag då?

– Vi kan erbjuda er skräddarsydda företagspaket för att marknadsföra er under Blodomloppet, kontakta tävlingsledaren. Se även Företag och Kontakt

Huvudpartners

Partners

Leverantörer

Lokala partners