Örebro 22 Aug

Bra att veta

Blodomloppet 2018 är avslutat. Välkomna tillbaka 2019!

 

PM för deltagare

PM för deltagare bifogas i nummerlappskuvertet men kan även laddas ner via nedanstående länk:

PM_deltagare 2018

Tid och plats

Torsdagen den 23 augusti 2018 på Trängens IP, Karlsgatan 62, Örebro.

Bansträckningar

Start och mål: Trängens IP

Banorna går på cykel- och gångbanor runt Örebros västra delar, underlaget är främst asfalt men även grus och gräs förekommer. Både 5 km och 10 km går i ett varv och är kontrollmätta. 5 km banan är 5037 m och 10 km är 10000 m, mätt enl. de regler som gäller och av förbundsbanmätare Bertil Sundin.

Du som inte har så bråttom, tänk på att hålla till höger och försök att inte gå fler än två i bredd.

Lilla Blodomloppet

Lilla Blodomloppet är ett lopp på ca 750 m för alla barn upp till 12 år. Lilla Blodomloppet har gemensam start och målgång som för 5 km och 10 km, men en egen starttid. Alla deltagare i Lilla Blodomloppet får en funktionströja, medalj, banan och en korv med bröd.

Parkering

Det finns parkering för personbilar på Trängens grusplan samt för bussar på parkeringen framför Trängens kanslibyggnad. Det finns skyltningar och funktionärer på plats som visar vägen.

Då det är ont om parkeringsplatser vid Trängens IP, vädjar vi att så många som möjligt går, cyklar, samåker eller åker kommunalt till tävlingsplatsen. Det finns en särskild markerad parkering för cyklar på gräsplanen på vänster sida innan Trängens IP.

Observera att bilparkering utanför anvisat område är ej tillåtet och att det finns risk för parkeringsböter.

Omklädning, dusch och toaletter

Omklädningsrum med dusch och toaletter finns i ishallen (ingång i byggnadens högra del) för både damer och herrar. Tillfälliga toaletter finns mittemot Trängens IP, nära cykelvägen där startområdet är.

Starttider

17.15 Lilla Blodomloppet
18.15 10 km
18.22 5 km grupp 1 (förväntad sluttid under 27 min)
18.27 5 km grupp 2 (förväntad sluttid över 27 min)
18.30 Promenad 5 km

Reservation för eventuella ändringar. Startgrupp för 5 km löpning väljer du själv på plats efter egen förmåga.

Tidtagning sker för 5 km och 10 km löpning. Vid starten finns en startbåge vilket innebär att man får sin starttid registrerad när man passerar startlinjen. För er som tävlar om topplaceringarna (plats 1-3 i varje klass) är det dock först i mål som gäller. Det är inte tillåtet att byta sträcka under loppets gång utan att meddela oss före loppet.

OBS! Det är inte tillåtet att gå med stavar, hund, barnvagn, rollator, rullstol eller liknande i löparklasserna men du är välkommen i promenadklassen. Ställ dig långt bak i startfållan pga trängseln vid start. Tänk på säkerheten! Observera att infarten och upploppet på Trängen är gräsunderlag.

Uppvärmning

Uppvärmning sker från scenen inne på Trängens IP, ca 16.55 för Lilla Blodomloppet och ca 17.55 för 5 km och 10 km.

Vätska och banan

5 km: vatten serveras efter ca 3 km och efter målgång.
10 km: vatten serveras efter ca 4 km, 7 km och efter målgång.
Lilla Blodomloppet: vatten serveras efter målgång.

Alla deltagare får en banan efter målgång.

Nummerlappar

För klasserna 5 km och 10 km är nummerlapparna försedda med ett chip (fliken högst upp) som måste sitta synligt på nummerlappen för att start- och måltider ska kunna registreras.

Utdelning av nummerlappar och tröjor kommer ske följande dagar:

  • Fredag 17/8 kl 11-19 Vågengallerian, Örebro
  • Lördag 18/8 kl 10-16 Vågengallerian, Örebro
  • Måndag 20/8 kl 11-13 USÖ-gallerian, Örebro (Ej allmänheten, Enbart USÖ-personal)
  • Tisdag 21/8 kl 9.30-17 Blodcentralen, Karlskoga lasarett (Främst personal men ev. några Karlskoga/Degerfors-bor)
  • Torsdag 23/8 från kl 15.00 Blodomloppet, Trängens IP

Funktionströjor

Tröjor delas ut i samband med nummerlappsutdelningen. Även deltagarna i Lilla Blodomloppet får funktionströjor. Tröjstorlek anges i samband med anmälan. Det finns även möjlighet att avstå från att beställa tröja.

OBS! Vi ber om överseende att det finns risk att vissa tröjstorlekar tar slut! Om du fick fel tröjstorlek när du hämtade ut nummerlappen, kan du byta storlek på tävlingsdagen vid nummerlappsutdelningen på Trängens IP.

Efteranmälan och ändringar

Efteranmälan av individuella deltagare kan ske via anmälningssystemet, i samband med nummerlappsutdelningen och på tävlingsdagen ca 15.00-17.30 (ca 15.00-16.30 för Lilla Blodomloppet) på Trängens IP.

Om ni anmäler er via anmälningssystemet måste ni hämta ut nummerlappen på Trängens IP.

Efteranmälan av lag är inte möjligt, vilket beror på att slutlig beställning av picknickassar sker ca 5 dagar före loppet.

OBS! Då det brukar bli långa köer till efteranmälan, vädjar vi att du är ute i god tid för att vara säker på att kunna delta i loppet.

Ändringar (t ex byte av namn, klass eller distans) kan göras genom att skicka ett mail till orebro@blodomloppet.se eller på tävlingsdagen ca 15.00-17.30 på Trängens IP. Om du mejlar, så gör det i god tid innan loppet. Har du inte fått svar, så har inte ändringen utförts och du måste då säga till på plats i stället. Det är inte tillåtet att springa en annan sträcka eller i ett annat namn utan att meddela oss först.

OBS! På tävlingsdagen tar vi ut en avgift på 50 kr för ändringar eller ersättning för förlorad nummerlapp.

Efteranmälan och ändringar betalas kontant (jämna pengar) eller via Swish (123 13 26180), ange ditt startnummer som meddelande. Blodgivare får ingen rabatt under efteranmälan, men blodgivargåva efter målgång.

Priser

Alla deltagare som går i mål får medalj, som kan hämtas i närheten av målområdet.

Hederspriser delas ut till de tre första damerna och herrarna på 5 km och 10 km. Prisutdelning sker ca 19.30 från scenen på Trängens IP.

Resultatlista

Rullande resultatlistor visas på bildskärmar vid målområdet. Resultatlistor kommer även finnas efter loppet på www.blodomloppet.se.

Picknickkasse

En picknickkasse delas ut till alla anmälda lag och till dem som beställt ”Extrakasse”. Varje lag får en ”Picknick-biljett”, som är fastsatt på en av nummerlapparna, vilken kan kvitteras mot en matkasse vid picknick-tältet.

OBS! På grund av lite problem hos vår sponsor Fazer kan deras tunnbröd Sviktat förekomma istället för tunnbrödet Rotfruktsbröd. Läs mer om årets picknickkasse här.

Korv med bröd

Alla individuella deltagare och Lilla Blodomloppet får en ”Korvbiljett”, som är fastsatt på nummerlappen, vilken kan kvitteras mot en korv med bröd vid serveringen vid Trängens kanslibyggnad (mot planen). Det kommer i år finnas något vegetariskt korv-alternativ, men enbart i begränsad upplaga.

Blodgivare

Alla anmälda blodgivare får en ”Blodgivarbiljett” som är fastsatt på nummerlappen i nummerlappskuvertet, vilken kan kvitteras mot en särskild VIP-gåva i blodcentralens tält.

Väskor och värdesaker

Väskor och värdesaker kan lämnas in för förvaring under Blodomloppet. Inlämning och utlämning kan ske ca 17.00-20.30 vid Trängens kanslibyggnad (mot parkeringen). Eventuellt kvarglömda väskor eller värdesaker kan avhämtas på BK Forwards kansli, telefon 019-10 53 70.

Observera att inlämning sker på egen risk. Området kommer vara bevakat av funktionärer, men vi tar inget ansvar för förlorade föremål.

Sjukvård

Sjukvårdare kommer att finnas vid start- och målområdet samt vid vätskekontrollerna på 5 km och 10 km. Sjukvårdspersonal finns även i blodbussarna. Hjärtstartare finns hos sjukvårdarna och i blodbussarna.

OBS! Om en allvarlig olycka eller sjukdomsfall inträffar, ring alltid 112, och kontakta därefter sjukvårdare eller funktionär!

Massage

Möjlighet att få massage efter loppet kommer finnas på Trängens IP efter loppet.

Ytterligare upplysningar

IF Start: e-post: orebro@blodomloppet.se

Observera att vi inte har möjlighet att svara på mail på tävlingsdagen!

På tävlingsdagen kan du vända dig till informationstältet på Trängens IP eller ta kontakt med någon av våra funktionärer med gula västar.

Information kommer ske löpande på Blodomloppets hemsida och på Facebook.

Lycka till!

IF Start & Blodcentralerna i Region Örebro län

 

Lokala partners


Grundare

Huvudsponsorer

Nationell sponsor

Leverantör