Bra att veta

Blodomloppet 2017 är nu avslutat. Välkomna tillbaka 2018!

PM för deltagare

PM för deltagare

PM:et kommer även bifogas i nummerlappskuvertet.

Tid och plats

Torsdagen den 24 augusti 2017 på Trängens IP, Karlsgatan 62, Örebro.

Programmet startar från scenen ca 16.30 (se starttider nedan).

Bansträckningar

Start och mål: Trängens IP

Banorna går på cykel- och gångbanor runt Örebros västra delar, underlaget är främst asfalt men även grus och gräs förekommer. Både 5 km och 10 km går i ett varv.

Du som inte har så bråttom, tänk på att hålla till höger och försök att inte gå fler än två i bredd.

Lilla Blodomloppet

Lilla Blodomloppet är ett lopp på ca 750 m för alla barn upp till 12 år. Lilla Blodomloppet har gemensam start och målgång som för 5 km och 10 km. Alla deltagare i Lilla Blodomloppet får en funktionströja, medalj, banan och en korv med bröd.

Parkering

Det finns parkering för personbilar på Trängens grusplan samt för bussar på parkeringen framför Trängens kanslibyggnad. Det finns skyltningar och funktionärer på plats som visar vägen.

Då det är ont om parkeringsplatser vid Trängens IP, vädjar vi att så många som möjligt går, cyklar, samåker eller åker kommunalt till tävlingsplatsen. Det finns en särskild markerad parkering för cyklar på gräsplanen på vänster sida innan Trängens IP.

Observera att bilparkering utanför anvisat område är ej tillåtet och att det finns risk för parkeringsböter.

Omklädning, dusch och toaletter

Omklädningsrum med dusch och toaletter finns i ishallen för både damer och herrar. Det finns även toaletter utanför Trängens IP.

Starttider

17.15 Lilla Blodomloppet

18.15 10 km

18.22 5 km grupp 1 (under 27 min)

18.27 5 km grupp 2 (över 27 min)

18.30 5 km promenad

Tidtagning sker för 5 km och 10 km löpning. Vid starten finns en startbåge vilket innebär att man får sin starttid registrerad när man passerar startlinjen. För er som tävlar om topplaceringarna (plats 1-3 i varje klass) är det dock först i mål som gäller.

OBS! Det är inte tillåtet att gå med stavar, hund, barnvagn, rullator, rullstol eller liknande i löparklasserna men du är välkommen i promenadklassen. Ställ dig långt bak i startfållan pga trängseln vid start. Tänk på säkerheten! Observera att infarten och upploppet på Trängen är gräsunderlag.

Uppvärmning

Gemensam uppvärmning sker inne på Trängens IP ca 16.55 för Lilla Blodomloppet och ca 17.50 för 10 och 5 km.

Vätska och banan

5 km: vatten serveras efter ca 3 km och efter målgång.
10 km: vatten serveras efter ca 4 km, 7 km och efter målgång.
Lilla Blodomloppet: vatten serveras efter målgång.

Alla deltagare får en banan efter målgång.

Nummerlappar

För klasserna 5 km och 10 km är nummerlapparna försedda med ett chip som måste sitta fast på nummerlappen för att start- och måltider ska kunna registreras.

Utdelning av nummerlappar sker följande dagar:

Vågengallerian, bottenvåningen, Våghustorget:

  • Lördag 19/8 kl 10-16
  • Söndag 20/8 kl 12-16

Trängens IP: 24/8 från kl 15.00.

Efteranmälan och ändringar

Efteranmälan av lag är inte möjligt, vilket beror på att slutlig beställning av picknickkassar sker 1 vecka före loppet.

Efteranmälan av individuella deltagare kan ske i samband med nummerlappsutdelningen (se ovan) och på tävlingsdagen ca 15.00-17.30 (ca 15.00-16.30 för Lilla Blodomloppet) på Trängens IP.

OBS! Då det brukar bli långa köer till efteranmälan, vädjar vi att du är ute i god tid för att vara säker på att kunna deltaga i loppet.

Avgifter efteranmälan: 5, 10 km, Promenad: 300 kr, Lilla Blodomloppet: 100 kr

Ändringar (t ex byte av namn, klass eller distans) kan göras genom att skicka ett mail till orebro@blodomloppet.se eller på tävlingsdagen kl 15.00-17.30 på Trängens IP.

Avgifter ändringar: 50 kr

OBS! Vi tar även ut en avgift på 50 kr för ersättning av förlorad nummerlapp.

Efteranmälan och ändringar betalas kontant (jämna pengar) eller via Swish (123 13 26180).

Funktionströjor

Tröjor delas ut i samband med nummerlappsutdelningen. Även deltagarna i Lilla Blodomloppet får funktionströjor. Tröjstorlek anges i samband med anmälan. Det finns även möjlighet att avstå från att beställa tröja.

OBS! Vi ber om överseende att det finns risk att vissa tröjstorlekar tar slut! Om du fick fel tröjstorlek när du hämtade ut nummerlappen, kan du byta storlek på tävlingsdagen vid nummerlappsutdelningen på Trängens IP.

Priser

Alla deltagare som går i mål får medalj, som kan hämtas i närheten av målområdet.

Hederspriser delas ut till de tre första damerna och herrarna på 5 km och 10 km.

Prisutdelningen sker ca 19.30 från scenen på Trängens IP.

Resultatlista

Rullande resultatlistor visas på bildskärmar vid målområdet. Resultatlistor kommer även finnas efter loppet på www.blodomloppet.se.

Picknickkasse

En picknickkasse delas ut till alla anmälda lag och till dem som beställt ”Extrakasse”. Varje lag får en ”Picknick-biljett”, som är fastsatt på en av nummerlapparna, vilken kan kvitteras mot en matkasse vid picknick-tältet.

Korv och bröd

En korv med bröd delas ut till alla individuella deltagare och Lilla Blodomloppet (gäller alltså ej deltagare som är anmälda i ett lag). Deltagarna får en ”Korvbiljett” fastsatt på sin nummerlapp, vilken kan kvitteras mot en korv med bröd som delas ut vid kanslibyggnaden på Trängen.

Väskor och värdesaker

Väskor och värdesaker kan lämnas in för förvaring under Blodomloppet. Inlämning och utlämning kan ske ca 16.30 – 20.30 vid Trängens IP:s kanslibyggnad. Eventuellt kvarglömda väskor eller värdesaker kan avhämtas på BK Forwards kansli, telefon 019-10 53 70.

Observera att inlämning sker på egen risk. Området kommer vara bevakat av funktionärer, men vi tar inget ansvar för förlorade föremål.

Sjukvård

Sjukvårdare kommer att finnas vid start- och målområdet samt vid vätskekontrollerna på 5 km och 10 km. Sjukvårdspersonal finns även i blodbussarna. Hjärtstartare finns hos sjukvårdarna och i blodbussarna.

OBS! Om en allvarlig olycka eller sjukdomsfall inträffar, ring alltid 112, och kontakta därefter sjukvårdare eller funktionär!

Massage

Möjlighet att få massage efter loppet kommer finnas på Trängens IP efter loppet.

Blodgivare

Blodbussar och personal från Blodcentralerna i region Örebro län kommer finnas på plats under Blodomloppet där du kan få information om blodgivning, göra provtagning samt lämna in intresseanmälan att bli blodgivare.

Alla anmälda blodgivare har fått en ”Blodgivarbiljett” som är fastsatt på nummerlappen i nummerlappskuvertet, vilken kan kvitteras mot en särskild VIP-gåva i blodcentralens tält.

Ytterligare upplysningar

IF Start: e-post: orebro@blodomloppet.se

Observera att vi inte har möjlighet att svara på mail på tävlingsdagen!

På tävlingsdagen kan du vända dig till informationstältet på Trängens IP eller ta kontakt med någon av våra funktionärer med gula västar.

Information kommer ske löpande på Blodomloppets hemsida och på Facebook Blodomloppet i Örebro 2017.

Lycka till!

IF Start & Blodcentralerna i Region Örebro län

 

Huvudpartners

Partners

Leverantörer

Lokala partners