Borlänge 27 maj 2019

­Arrangemangsbeskrivning

­

Arrangemangsbeskrivning – Så här går det till
Blodomloppet Borlänge måndag 27 maj, 2019

Du hälsas hjärtligt välkommen till det 14:e Blodomloppet i Borlänge.

Det kommer att bli mycket folk i rörelse såväl före som under och efter loppet eftersom det är ca 10 000 deltagare. För att få arrangemanget att flyta har vi gjort en del förändringar. Läs igenom informationen nedan så du är så väl förberedd som möjligt. Det mesta är sig likt men några nyheter:

Arenan är flyttad längre norrut. Kolla arenakartan.
Promenadstarten är flyttad till norra delen av arenan.
Ändrade starttider för alla klasser och 5 km är indelad i grupper med olika starttider.
Nu har vi även Lilla Blodomloppet med två banor.

Nu är vi ett Miljömärkt Event. Vi är beroende av allas medverkan.

Lagkuvertet är även i år picknickassebiljett! Lämnas för att kunna hämta kassen så förvara den väl till dess. Det är en värdehandling!

Kom ihåg att riva av lagetiketten om du hämtar picknickassen före fördelning av nummerlapparna!

Blodomloppströjorna delas även i år ut i förväg samtidigt som nummerlapparna. Använd den gärna så att vi får ett rött (vår färg) hav av löpare.

Tänk på att vara ute i god tid och promenera eller cykla om du har möjlighet istället för att åka bil.

Arena

Arenan är likt tidigare år placerat i södra delen av Sportfältet strax norr om Maserhallen men det mesta är förskjutet norrut pga Maserhallens utbyggnad. Kolla arenakartan och Arenatorget så ser du var allt finns nu. Arenan är öppen kl. 15-21.

Parkering

Parkering finns i anslutning till arrangemangsområdet, huvudsakligen norr om vägen över Sportfältet. Men du som inte måste ta bil, tänk på miljön och att det kommer att bli trångt och antagligen en del köer. Det är över 10 000 personer som ska till och från evenemanget. OBS! BUSSAR PARKERAR PÅ PARKERINGSPLATSEN ÖSTER OM MASERHALLEN, MOT SOLTORGSGYMNASIET.

Nummerlappen

Nummerlappen ska bäras på bröstet och är efter målgång din lottsedel. Tidtagningschipet sitter i nummerlappen för de som deltar i tidtagningsklass. Nummerlappen hämtar du på lördag 25/5 mellan 10.00 och 17.00 på Maxi ICA Stormarknad i Borlänge bredvid entrén (ute). Om du inte har möjlighet att göra det kan du även hämta den från 15:00 och fram till start på arenan på arrangemangsdagen. Det är viktigt att du vet korrekt lagnamn vid uthämtning av lagkuvert. De är sorterade efter det lagnamn som noterats vid anmälan.

OBS! Viktigt! Kontrollera innehållet i kuvertet direkt vid hämtningen så att allt som beställts finns med.

Efteranmälan

Det går endast att efteranmäla sig till de individuella klasserna – EJ LAG. E Efteranmälan kan göras vid utlämningen av nummerlappar på Maxi ICA Stormarknad, lördagen den 25/5 kl 10-17 samt på arenan under arrangemangsdagen, kl. 15-17. Betalningen vid Maxi med kort eller Swish och på arenan med Kort, Swish och i undantagsfall kontanter.

Avgift för efteranmälan är 350 kr. Är du Blodgivare så får du rabatt och betalar 310 kr. Outnyttjade presentkort kan också användas.
Sena ändringar: (T ex byte av namn eller klass) kan göras vid utdelningen av nummerlapparna på ICA Maxi Stormarknad 25/5 kl. 10-17. En ändring kostar 50 kr.

Banor

Banan för 5 km tidtagning är 5,0 km och banan för 10 km tidtagning är 10,0 km lång. Promenadbanan är 4,9 km. Banorna är mätta med mäthjul, dock inte av godkänd banmätare och GPS. Se bankarta på http://blodomloppet.se/vara-lopp/borlange/. Banorna är märkta med snitselband samt skyltar. En rödlinje i backen leder dig från start till mål (Gäller 5km och 10 km löpning) Vid ställen där tveksamhet kan förekomma finns vakter för att markera löpväg. Detta gäller också vid större korsningar med annan trafik. Avståndsskyltar finns vid varje kilometer. Underlaget är asfalt, förutom vid starten och målet där det är en sträcka med gräs. Banorna är något förändrade sista kilometern jämfört med förra året.

Eftersom banorna går inne i staden och vi ibland ska samsas med övriga trafikanter vill vi uppmana till försiktighet och hänsyn!

Vätskekontroller

Vätskekontrollerna i all ära men det är viktigast att dricka före loppet.
Längs 10 km-banan finns vätskekontroller efter cirka 4 km och 8 km. Längs 5 km-banan för tidtagning finns vätskekontroll efter cirka 2,6 km. Längs banan för 5 km promenad finns vätskekontroll efter cirka 3 km.
Efter mål finns det också vätskekontroll.
Vid vätskekontrollerna erbjuds vatten.

Effektförvaring

Det finns möjlighet att lämna in väskor, kläder eller liknande i en bemannad effektförvaring i Maserhallen. Följ skyltar från arenan.
OBS! Ändrad ingång mot tidigare!
Effektförvaringen är öppen kl. 17-20.
Observera att inget ansvar tas för inlämnade saker.

Uppvärmning

Friskis & Svettis håller uppvärmning för
Lilla Blodomloppet ca kl. 16.15
10 km tidtagning ca kl. 17:50
5 km tidtagning ca kl. 18:03 och framåt

5 km promenad ca kl. 17.15
Uppvärmningen är vid respektive startfålla.

Start, tidtagning

Starten för 10 och 5 km tidtagning är likt tidigare år på södra delen av Sportfältet, strax norr om Maserhallen men längre norrut än tidigare.
Även i år har vi en startbåge som registrerar när löparna passerar så alla kommer att få sin nettotid. Ingen stress i starten alltså!
För att få smidiga lopp är deltagarna i 10 km indelade i olika startgrupper beroende på vilken tid man springer banan på, men alla startar samtidigt.
För 5 km loppet så har vi en nyhet för i år. Här är deltagarna indelade i olika startgrupper med olika starttider beroende på vilken tid man springer banan på. Följ skyltarna med beräknad löptid som finns över ingångarna. Se till att gå in i startfållan med din beräknade löptid så får vi ett smidigt lopp genom att deltagarna har ungefär samma fart.

Start 10 km tidtagning Kl 18.00 LILA och BLÅ nummerlapp

3 Startfållor efter kapacitet (beräknad löptid);
 
Fålla 1: > 40 min
Fålla 2: 40 – 50 min
Fålla 3: > 50 min

Start 5 km tidtagning GRÖN och SVART nummerlapp
Kl 18: 18 De med löptid under 25 min. De med under 20 min står längs fram (först i mål vinner)
Kl 18: 23 De med löptid 25 – 30 min
Kl 18: 28 De med löptid 30 – 35 min

OBS! Barnvagnar, stavar och (hund) är endast tillåtna i promenadklassen.

Start, promenad

Starten för promenadbanan (5 km utan tidtagning) är i år längst norrut på arenan.

Kl 17:30 – ca 18:00 startar:
Promenad 5km RÖD nummerlapp

För att få ett jämnt flöde längs banan och med tanke på ordinarie trafik blir det gruppvis start under ca 30 min så att alla kan njuta av all härlig musik som kommer att finnas längs banan. Fyll på längst bak i startfållan. Följ funktionärernas anvisningar när de släpper iväg lämpliga grupper av deltagare.

Start, Lilla Blodomloppet

Starten för Lilla Blodomloppet är samma som för promenadbanan, längst norrut på arenan.

Kl 16:30 startar 1,5 km VIT nummerlapp
Kl 16:45 startar 750 m VIT nummerlapp

Tidtagning

Tidtagning sker på alla fullföljande deltagare i varje klass utom i promenadklassen och Lilla Blodomloppet.
Även i år har vi en startbåge som registrerar när löparna passerar så alla kommer att få sin nettotid. Ingen stress i starten alltså.

Förvarningsportal finns 500 m innan mål.

Resultat visas på skärmar på arenatorget bredvid storbilden.
Vid mål finns en stor digital klocka där var och en även kan avläsa sin egen tid vid målgång. En komplett resultatlista presenteras på www.blodomloppet.se där du också kan se ditt eget resultat om du vid anmälan accepterat visning på internet.

Frukt och Efter målgång får alla fullföljande deltagare ekologisk banan och
medalj: deltagarna i Lilla Blodomloppet även ekologiskt äpple. Bananskalet och äppelskrutten ska slängas i kärlet för kompost.

Den som vill ha årets medalj hämtar den i tältet där nummerlappar och tröjor delats ut. Deltagarna i Lilla Blodomloppet får medalj efter målgång.

Målgång

Viktig information! För att undvika stopp och köer är det viktigt att du inte stannar eller sätter dig ner direkt efter målgång. Fortsätt istället rakt fram så kommer du till bord där du kan förse dig med välförtjänt banan. Därefter fortsätter du ytterligare till vätskan. Bakom vätskan finns arenans sjukvård.

VIP-gåva till

Du som är blodgivare och har fyllt i det vid anmälan får en gåva av
Blodgivarna Blodcentralerna. Ditt ”bevis” är gåvolappen som sitter fastsatt på din nummerlapp. VIP-gåvan hämtas i Blodcentralernas röda tält.
OBS! Det är endast om du har lappen som du kan hämta gåva.

Picknickasse

Alla lag samt de som beställt extra får efter loppet en kasse med mat från Blodomloppet. OBS! Även i år är lagkuvertet kassebiljett och ska lämnasvid uthämtning av kassen. Kassarna hämtas vid stora picknickassetälten. Kom ihåg att riva av lagetiketten om du hämtar picknickassen före fördelning av nummerlapparna!

Miljömärkt Event

Nu är vi ett Miljömärkt Event. För att leva upp till det är vi beroende av att vi alla hjälps åt. Lyssna på speakerns information och sortera allt avfall enligt märkningarna på sopkärlen. Det finns även värdar på plats som kan hjälpa er om ni är osäkra.

T-shirt

Samtliga deltagare får en T-shirt med blodomloppstryck. Hämtas före loppet vid nummerlappsutdelningen.

Priser

Priser från, Octapharma, Scandic och BAUHAUS delas ut till ettan, tvåan och trean i de fyra tidtagningsklasserna (5 och 10 km, damer och herrar). Gäller alltså inte promenadklassen. Prisutdelningen sker från scenen kl 19.30 för dessa pristagare.
Förutom tävlingspriser lottas även priser ut bland alla deltagare, deltagande blodgivare och bland de som anmäler sig som blodgivare på plats. Även pris till bästa lagnamn! Vinnarna presenteras på anslagstavlan och i informationstältet efter start. Det meddelas även av speakern under kvällen. Priserna hämtas ut i informationstältet mot uppvisande av nummerlapp.

Information

På arenaområdet kommer det i Välkomstportalen att finnas en anslagstavla med kartor och information, hänvisningspilar på strategiska ställen samt ett bemannat informationstält. Inför arrangemangsdagen uppdateras löpande vår hemsida med information som kan vara bra att ha under kvällen. Gå in på http://blodomloppet.se/vara-lopp/borlange/. Där kan du hitta denna arrangemangsbeskrivning, banskisser mm.
Det finns även mer information på den centrala hemsidan http://blodomloppet.se/.

Aktuell information lämnas löpande av speakern. Lyssna noga på speakern så du inte missar något viktigt eller eventuella förändringar!

Blodcentralen

Blodcentralen finns på plats hela kvällen i de röda tälten mitt på arenan. Där kan du anmäla ditt intresse till att bli blodgivare. Varmt välkomna även med frågor om blodgivning och för att vara med i vår tävling.

Kafeteria

På arenan finns en kafeteria med försäljning av kaffe, te, bubbelvatten, bullar och bananer. OBS! Kontant betalning accepteras men kortbetalning eller Swish föredras! Efter kl 17 finns kortläsare.

Toaletter

Toaletter finns placerade i anslutning till båda startfållorna samt alldeles norr om Maserhallen. Alldeles norr om Maserhallen samt vid toaletterna längst norrut finns även handikapptoaletter.
Det finns även toaletter längs promenadbanan vid Cozmoz och Wallingatan

Sjukvård

Sjukvårdspersonal finns i eget tält i närheten av vätskan strax efter målgången. Personal från Röda Korset finns vid stationer längs 5 och10 km tidtagning.

Ombyte/dusch

För er som önskar duscha och byta om efter loppet finns möjlighet till detta i Maserhallen. Följ skyltar från arenan/anslagstavlan. OBS! Ändrad ingång mot tidigare.
Ta med nummerlappen eller årets Blodomloppst-shirt som ”entrébiljett”. Duschen stängs kl 21.

Glöm inte bort att dricka: Före – Under – Efter loppet.

LYCKA TILL!

Stora Tuna Orienteringsklubb, Kvarnsveden GoIF Friidrott, Blodcentralerna i Dalarna


Grundare

Huvudsponsorer

Nationell sponsor